Je begint met zalf en/of zetpillen. Als dat niet werkt, dan ga je naar een specialist die ze afbindt, of eventueel operatief verwijdert.
5 jaar geleden
Nee, je begint niet met pillen of zalf, zeker niet!

Tips tegen aambeien
Het belangrijkste wat je kunt doen tegen aambeien is niet persen bij de ontlasting. Om dit in de toekomst te voorkomen vind je hieronder tips tegen aambeien. Met deze tips kunnen aambeien vanzelf verdwijnen.

Wat te doen tegen aambeien?
Belangrijk is te weten wat de meest voorkomende oorzaak is van aambeien: meestal ontstaan deze door toenemende druk in de aders bij de anus. Als je vaak perst tijdens de grote boodschap neemt de druk toe waardoor de aderen kunnen zwellen... met als gevolg: aambeien.
Daarnaast zijn er oorzaken waarop je geen of weinig invloed hebt, bv. erfelijkheid en zwangerschap.

Tips:
@vezelrijk eten -gezonde gevarieerde voeding
(niet bij iedereen werkt dit, kwestie van uitproberen in overleg met huisarts)
@genoeg drinken -minstens 2 liter water p/d
@meer bewegen, zo stimuleer je de darmen en voorkom je obstipatie. Lange periodes zitten, verhoog je de druk op de aders bij je anus waardoor aambeien kunnen ontstaan
@dagelijks beginnen met een à twee glazen lauw water per dag (op je nuchtere maag), zo breng je de spijsvertering op gang.

Aambeien gaan niet vanzelf weg?
Lukt het niet met bovenstaande tips, dan is de volgende stap aambeienzalf of aambeien zetpillen.
De zetpillen zijn alleen voor inwendige aambeien, de zalf kan zowel voor in- als uitwendige aambeien worden gebruikt. Informeer bij de apotheek.

Vergeet niet dat je altijd naar de huisarts kunt gaan, deze ziet zeker een keer per week: aambeien!

N.B. komt er bloed mee bij de ontlasting? ga naar de huisarts, dit wijst soms op andere aandoeningen.