Hoe herken ik een zonneallergie?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hier heb ik last van gehad. Een lichte huid die ineens aan te veel en zeker te sterkte zonnestralen wordt blootgesteld. Als je daar geen erg in hebt en dus niet preventief bezig bent, kan je heel veel blaasjes krijgen, armen bv, die vreselijk jeuken! Als je dit merkt, onmiddellijk naar bv apotheek en een goede oplossing vinden in zalf.
Niet denken gaat wel over. Is erg pijnlijk zelfs.

Het beste antwoord

Zonneallergie ontstaat doorgaans één tot vijf dagen na blootstelling aan zonlicht. Enige uren worden de delen die zijn blootgesteld aan de zon rood. Er kunnen ook blaasjes of bultjes ontstaan die hevig jeuken. De huid voelt droog aan en er kunnen kleine schilfertjes ontstaan. Kenmerkend is dat de delen van het gezicht die zich in de schaduw bevinden niet zijn aangedaan, zoals het bovenste gedeelte van de kin.
UVA-licht grootste boosdoener
Een zonneallergie ontstaat uiteraard door blootstelling aan zonlicht. Maar vooral door een bepaald deel ervan. Zonlicht bestaat deels uit ultraviolet licht dat niet voor het oog zichtbaar is. Dit ultraviolette licht kun je onderverdelen in kortgolvig (UVB) en langgolvig (UVA). UVA wordt beschouwd als de belangrijkste veroorzaker van zonneallergie. UVB-licht speelt de grootste rol bij zonnebrand. Daarom bevat zonnebrand voornamelijk bescherming tegen UVB-licht. Dit UVB-licht kan echter ook zorgen voor zonneallergie.

Primaire oorzaken
Er zijn verschillende oorzaken van zonneallergie. De meest voorkomende oorzaak is dat je gewoonweg gevoelig bent voor zonlicht. Net als dat iemand bijvoorbeeld allergisch is voor noten. Bij de meeste mensen beginnen de klachten in het voorjaar en verdwijnen ze in de loop van de zomer. Dit komt door lichtgewenning.
Het is nog niet bekend waarom de ene persoon last heeft van zonneallergie en de ander niet, maar het huidtype kan mogelijk een rol spelen. Mensen met een lichte huid hebben namelijk vaker last van zonneallergie dan mensen met een donkere huidskleur of mensen die van nature gemakkelijk bruin worden.
___________________

De symptomen van warmte-uitslag en een zonneallergie lijken in sommige opzichten heel erg op elkaar. Het grote verschil is het feit dat de warmte-uitslag vaak in huidplooien voorkomt, en irritatie kan opleveren als het warm is, dus niet noodzakelijkerwijs in de zon. Bij een zonneallergie gaat het om directe blootstelling aan de zon, waarbij de symptomen binnen 1 tot 2 dagen zichtbaar en voelbaar worden.
SimonV