Om wat voor een huiduitslag gaat dit?

Mijn man heeft sinds enkele weken een rode, vreemde uitslag op de binnenkant van beide enkels. Hij heeft geen klachten van pijn en jeuk, linkerenkel was alleen gisteren boven de rode lijn wat gezwollen. Het is geen zonnebrand, ook heeft hij geen sokken gedragen de afgelopen tijden

Picture for question
34.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit is nu typisch iets waarvoor je een afspraak maakt bij de huisarts.

Het beste antwoord

Dat lijkt veel op wat ze golfersbenen noemen. Donkerrode, vlekkerige plekken op de onderbenen die optreden na na lange wandelingen, trektochten of langdurig golfen bij warm weer. Het komt door verhoogde druk in de kleinste bloedvaatjes van de benen, waardoor bij oudere mensen (de gemiddelde leeftijd is 67 jaar) de doorlaatbaarheid van de bloedvatwandjes toeneemt. Tegendruk gaat het ontstaan van de uitslag tegen, dus misschien zal de huisarts adviseren elastische compressiekousen te gaan dragen tijdens langdurige lichaamsbeweging.
Amadea