Wat zijn de oorzaken van haarverlies op de benen bij een vrouw?

Ik merk dat wanneer ik over mijn benen ga en aan de haren zachtjes trek ze heel snel meekomen, zelfs met een zwart haarzakje.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.7K
Amadea
5 jaar geleden
Volgens jouw profiel ben je een man?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@amadea Oh sorry voor de verwarring. Mijn man heeft in de tijd een profiel aangemaakt die we delen. Ik ben dus zijn vrouw ! :-)
TurfGraver
5 jaar geleden
Denk dat de meeste vrouwen een moord zouden plegen om dit te hebben. :x
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@turfgraver Feit :D Kan ik volledig in komen. Ik ben een angstige haas. Elk klein dingetje dat ik zie de laatste tijd maak ik me al zorgen. Ik ben gediagnotiseerd met hypochondrie.
Erna55
5 jaar geleden
Je hebt de diagnose hypochondrie gekregen. Je huisarts heeft je dan ook verwezen naar een passende hulpverlener. Bespreek je angsten over haarzakjes met je hulpverlener.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@erna
Danku voor u reactie.
Mijn huisarts heeft mij niet doorverwezen. Bedoel je dan een psycholoog? Groetjes bedankt
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heb je dit alleen op je benen, of ook op andere lichaamsdelen?
Slik je medicijnen, ben je veel afgevallen, of is er iets anders veranderd de afgelopen tijd?
Is het uittrekken van het haartje gevoelig, of voel je er niets van?
Als je aan 100 haartjes (ander getal mag ook, gaat om het percentage) zachtjes trekt, hoeveel komen er dan (ongeveer) los?
Erna55
5 jaar geleden
De huisarts heeft je vast ook uitgelegd wat hypochondrie Inhoudt. Het is een angststoornis. De beste manier om het te behandelen is via cognitieve gedragstherapie. Ga terug naar de huisarts en vraag een verwijzing hiervoor.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@crea ik voel er niets van op mijn been. Ik heb ook meer haarverlies de laatste maanden. Mijn haren zijn ook altijd heel droog en klitten snel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@de meeste haren op mijn benen kan ik gewoon los nemen. Haren groeien ook altijd immens snel na het waxen of scheren. Lijken wel benen van een man.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@erna
Bedankt voor je advies. Dat ga ik zeker en vast doen, want het bemoeilijkt mijn leven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@crea Wat denk jij?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je hebt last van hypochondrie, laat je helpen zoals Erna voorstelt. Dat een enkele haar loszit is geen probleem, haren worden eens in de zoveel tijd vervangen door nieuwe. Maar het lijkt hier niet om een enkele haar te gaan, maar om vele, er is dus iets anders aan de hand. Het kan een gevolg zijn van je hypochondrie, maar ook gaan om een huidziekte/afwijking, bespreek dit met je arts, als je er toch bent om een behandeling tegen de hypochondrie aan te vragen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Droog haar is vaak een gevolg van teveel wassen, 1 tot 2 keer per week je haar wassen is ruim voldoende, gebruik een milde shampoo zoals bijvoorbeeld Neutral en gebruik daarbij lauw water. Klitten wijzen op beschadigd haar, de haarschubben sluiten niet goed meer en haken in elkaar, vermijdt om dit te voorkomen hitteapparaten, zoals de föhn, stijl- of krultang, kleur (of ontkleur) je haar niet, of kies voor een semipermanente kleuring. Gebruik een grove kam/borstel waarvan de tanden ver uit elkaar staan, of de (eventueel imitatie) Tangle teezer. Maar vooral, laat je haar regelmatig knippen, het probleem zal pas echt verholpen zijn als alle haren vernieuwd zijn en goed behandeld worden.
SimonV
5 jaar geleden
Hier staat wat info. Op zich niet interessant, want je huisarts kan beter bepalen of het jouw hypochondrie of iets anders is.
https://www.healthline.com/health/hair-loss-on-legs
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@crea bedankt voor je antwoord. Het gaat inderdaad niet om 1 haartje of paar haartjes maar om meerdere. Je hebt ze zo mee. Het rare is dat ik gewoon niets anders op mijn benen zie van roodheid of wat dan ook. Wat betreft haren van het hoofd; Ik heb bij de dermatoloog haar moeten binnen steken en ze heeft dit onderzocht en zag er niets abnormaal aan > stress en manipulatie( ik kam lang). Ik heb al liggen opzoeken kom de engste dingen tegen, heb slecht geslapen, ben helemaal ongerust.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@simonV
Bedankt voor je linkje, ik had deze ook gevonden en ben hierdoor meer gaan panikeren. X
SimonV
5 jaar geleden
Op naar de huisarts morgen!
Heel jammer om te panikeren terwijl er waarschijnlijk niets aan de hand is. Besef hoe vaak je gedacht hebt dat je iets ergs had en het niet klopte. Je verdiepen in hypochondrie en je laten behandelen is zinvoller dan steeds opnieuw een angst 'verzinnen' en je daarna hierin onderdompelen. Zie:
http://psy-kuin.nl/hypochondrie
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@simonV
Bedankt voor je steunende woorden. Ik ga morgen naar de huisarts. Ik hoop dat hij mij deze keer wel serieus neemt pff. Het is niet enkel hypochondrie, maar ben ook zwaar depressief. Er gaat geen dag voorbij zonder zorgen. Ik ben ook omringd door mensen zoals mijn ouders ook die totaal niet begrijpen wat ik doormaak.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik adviseer je zelf te stoppen met zoeken naar de oorzaken van je klachten en je klachten bij je huisarts neer te leggen, zodat hij/zij kan afwegen of verder onderzoek nu noodzakelijk is. Depressief zijn kan andere klachten veroorzaken, die op het eerste oog niets met je depressie te maken lijken te hebben, het lezen van, en zoeken naar oorzaken van je klachten maakt je er niet rustiger op. Ga morgen naar je huisarts, neem desnoods deze vraag met reacties mee, voor het geval je niet uit je woorden komt, zodat hij/zij kan lezen waar je mee zit en leest dat je je hypochondrie niet ontkent.
Sterkte, werk eraan!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@ iedereen
Nogmaals bedankt voor de steun en berichtjes.
Huisarts zei dat het niets betekent die haren op men been en ik het moet loslaten.
Ik kan wel wanneer mijn dermatoloog terug is van haar verlof eens opbellen.
Ik heb ook doorverwijzing gekregen.
Groetjes
SimonV
5 jaar geleden
Doorverwijzing naar psycholoog?
SimonV
5 jaar geleden
Als ik zou moeten kiezen tussen:
- mijn hele verdere leven nodeloos lijden vanwege angsten en depressies of
- de regie in eigen handen nemen door in therapie te gaan en over ongeveer een half jaar van m'n klachten af zijn
wist ik het wel...
Het kan alleen maar beter worden!

Antwoorden (2)

Misschien is dit warme tropische weer de oorzaak.
Met warm weer zetten je poriën uit.

Ikzelf vind epileren in de zomer ook niet zo pijnlijk als in de winter.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee, het weer is niet de oorzaak, de haarwortel zit vast in het haarzakje, dat heeft niets met de grote van de poriën te maken.
Diabetes zorgt er ook voor dat de lichaamsbeharing vanaf de voeten naar boven langzaam verdwijnt. Dus ASAP naar de huisarts en bloed laten prikken.