Als je binnen een jaar 2 keer flauwvalt, mag je een jaar niet autorijden; is dit zo? zie uitleg?

Oudere man midden 70 , tijdens onderzoek krijgt bovenstaande te horen. Thuisgekomen is er niets waar ze dit kunnen terugvinden. Vraag: bron die bevestigt en natuurlijk reden aangezien je , naar horen zeggen , dagelijks in een auto veel vaker dan 2 keer per jaar risico loopt.
---
Toevoeging:
()Er is -niets gevonden- maar toch mogelijk sprake van epilepsie, er volgen nog onderzoeken. Angst is voor niet meer mogen autorijden.
()Inmiddels ook nog gehoord dat het vermoedelijke aantal van 3 aanvallen is waarna dit verbond ingaat!?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.4K
Amadea
5 jaar geleden
Was dat werkelijk flauwvallen? Of kunnen het TIA's geweest zijn?
Erna55
5 jaar geleden
Een arts heeft na onderzoek beslist dat deze meneer ( voorlopig) geen veilige chauffeur is.
Deze meneer denkt dat de afkeuring komt door 2 keer flauwvallen. Maar mogelijk is er meer aan de hand geweest. De huisarts kan uitleg geven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
() Arts: Er is -niets gevonden- maar toch mogelijk sprake van epilepsie, er volgen nog onderzoeken. - Angst is voor niet meer mogen autorijden.
() Inmiddels ook nog gehoord dat het vermoedelijke aantal van 3 aanvallen is waarna deze regeling ingaat!? is dat bekend, te achterhalen of nieuwe regeling?

Het beste antwoord

Ja, dat is zo. Het staat in de "Regeling eisen geschiktheid 2000", te lezen in de Bijlage onder Hoofdstuk 11.5: Syncope en wegraking van onbewezen origine.

Personen bij wie wegrakingen aannemelijk op syncope berusten, maar bij wie de oorzaak van de syncope onduidelijk is (en die niet onder een van de hierboven genoemde categorieën vallen), vallen in deze groep.

Zij kunnen alleen geschikt worden verklaard op basis van een rapport van een deskundige met voldoende kennis en ervaring op het gebied van syncope.

a. groep 1: Personen met een dergelijke syncope zijn ongeschikt totdat zij minimaal drie maanden geen syncope meer hebben gehad. Personen met meerdere dergelijke syncopes in een periode van twaalf maanden, zijn ongeschikt totdat zij minimaal twaalf maanden geen syncope meer hebben gehad.

b. groep 2: Personen met een dergelijke syncope zijn ongeschikt totdat zij minimaal zes maanden geen syncope meer hebben gehad. Personen met meerdere dergelijke syncopes zijn ongeschikt totdat zij minimaal twaalf maanden geen syncope meer hebben gehad.
Hier staat de bijlage (het lukt niet om deze als bron toe te voegen): http://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/2018-01-01#Bijlage

En dan de reden. Die is te vinden in Hoofdstuk 4.4 van het document Rijgeschiktheid van de Gezondheidsraad: Bewustzijnsstoornissen en verkeer - nieuwe wetenschappelijke inzichten.
Sheldon et al. rapporteerden over 209 patiënten bij wie de diagnose reflexsyncope was gesteld. Vijf van deze patiënten waren weggeraakt tijdens het autorijden. Hierbij werd in 2% van de gevallen een ongeluk veroorzaakt. De kans op een syncopeherhaling was 14% bij de patiënten met syncope bij het autorijden en 17% bij de overige patiënten. Bijna 50% van die recidieven vond plaats binnen 6 maanden. Bij 2,6% van de patiënten was er sprake van opnieuw een syncope tijdens het autorijden. De cumulatieve kans op een recidief tijdens het autorijden werd berekend op 0,7% na 6 maanden en op 1% na een jaar. De kans op het veroorzaken van een ongeluk tijdens het flauwvallen wordt dus te groot geacht.
Amadea