Wat voor soort brandwond is het?

Zondag avond heb ik kokend water over mijn bovenbeen heen gehad, ik heb toen pas na ongeveer een kwartier kunnen koelen met een natte lap. Het werd toen flink rood en het prikte. Maandag was het rood met in het midden wat paarsige vlekken maar deed verder geen pijn. Dinsdagavond kreeg ik kleine blaren en was de brandplek te grote van een jampot dop. Donderdag ochtend waren de blaren weggetrokken maar was de grote nog steeds hetzelfde. Als ik bijvoorbeeld mijn broek aantrek voel ik het licht prikken maar dit is binnen enkele seconde weg. Daarna heb ik er geen pijn aan en de huid is dicht. De gehele tijd heb ik geen pijn gehad aan de brandplek.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb niet heel veel verstand van brandwonden, dus ik heb het internet geraadpleegd. Ik vermoed dat het een derdegraads brandwond is, omdat dat de enige is die geen of nauwelijks pijn doet omdat de zenuwuiteinden zijn geraakt en je dus niets voelt. Maar door de rest van de symptomen die jij had, weet ik het ook niet zeker. Daarom kun je in de bron die ik heb achtergelaten kijken, daar staat een lijstje met symptomen van en derdegraads brandwond. Ook kun je op die pagina doorklikken naar 2e- of 1e-graads brandwonden, om te vergelijken. Ik zou misschien wel een huisarts raadplegen. Kenmerken derdegraads brandwond: Zowel de opperhuid als de lederhuid zijn volledig beschadigd tot in het onderhuids vetweefsel
Wit, beige tot donkerbruin
Droog, leerachtig
Nauwelijks pijnlijk
Is stug Bron:
https://brandwondenzorg.nl/wat-zijn-brandwonden/derdegraads-brandwond/

Antwoorden (1)

Als er blaren zijn (geweest), heb je een tweedegraads brandwond (gehad). Een oppervlakkige weliswaar, maar toch een tweedegraads brandwond.

Wees blij dat je er weinig tot geen pijn aan hebt (gehad), want tweedegraads brandwonden zijn in het algemeen vrij pijnlijk.