Welke beweeg oefeningen moet je doen bij een Bulging disc in je nek?

Ik krijg verschillende adviezen bij Fysiotherapeuten. Bv: van de ene moest ik de volgende oefeningen doen: Hoofd om en om van rechts naar links en van links naar rechts naar beneden laten rollen. De andere fysiotherapeut zegt daarover: Daar moet je onmiddellijk mee stoppen, dat is grof geweld voor je nek. Je moet de oefeningen doen (van een of andere amerikaan, was het Mc Kenzie?) dat je rechtop zit tegen een muur en dan je nek intrekken (dat oefen je met een apparaatje met een meter erop) en dan nog eens zonder de muur. (dan train je de kleine spieren en met die andere oefeningen de grote spieren) Nu ben ik weer bij een andere tharapeut. (die vorige zit te ver weg) en deze zegt weer: met het hoofd van links naar rechts rollen. Dan om en om je hoofd naar eerst de linker en dan de rechter trekken en lang vast houden. Ik doe dit nu maar ik vind het eng. Ben ik het nu erger aan het maken? Is er ergens een specialist in Bulging disks / nek, waar ik heen kan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.9K
Erna55
6 jaar geleden
Is de diagnose door een medicus gesteld ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is een MRI gemaakt bij de kliniek ViaSana in Mill. Zij stuurden mij door naar een Fysiotherapeut. Ik dacht dat deze fysiotherapeut bij de kliniek hoorde maar bij aankomst was dat een Fysiotherapeut om de hoek. Zij zei dat dat grof geweld was en ik alleen die andere oefeningen moest doen van die Amerikaan. Waar kan ik heen voor een second opinion? (niet ViaSana)

Antwoorden (1)

Bij een (vermoeden van een) nekhernia moet je door de huisarts worden doorverwezen naar een neuroloog. Deze zal een MRI scan laten maken en op basis daarvan een diagnose en behandelplan voorstellen. In het algemeen kan het gevaarlijk zijn om harde bewegingen te maken omdat de uitstulping tegen de zenuwbanen drukt en zo beschadigingen kan veroorzaken. Fysiotherapeuten kunnen geen diagnose stellen van problemen die ze niet kunnen zien.