Waarom kan ik geen dutjes meer doen?

Ik nam vroeger altijd dutjes in de middag, wat bijna het beste deel van me dag was. Als ik nu een dutje probeer te doen op de bank, raak ik buiten adem en moet dus zwaar ademen. Daardoor kom ik maar niet in slaap. Kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Amadea
6 jaar geleden
Iemand kan jou helpen ja, jouw huisarts!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mogelijk lig je niet meer prettig op de bank.
Ben je in gewicht aangekomen.
Buiten adem raken, COPD? dan naar de huisarts voor puf-medicatie.
Misschien heb je slaap-apneu ontwikkeld, kan door gewichtsproblemen, maar hoeft niet voor zover ik weet.
Heb je al voor je dutje gewoon op/in je bed gelegen? en ging dat wellicht wel goed? Allemaal vragen. Misschien heb je nog wat informatie.
Erna55
6 jaar geleden
Raak je vaker buiten adem ? Of alleen op de bank ?
Wanneer je alleen op de bank buiten adem raakt, dan kun je beter je dut in bed doen.

Antwoorden (1)

Als je een goede bank hebt waarop je languit kunt liggen zou je net zo goed moeten kunnen slapen als in bed. Als je op je bank je knieën moet optrekken om goed te kunnen liggen komt er druk op je buik en ook op je middenrif. Dat maakt het ademen dan sowieso moelijker.
Toch is het niet goed als je het benauwd krijgt als je op de bank ligt (wel of niet languit). Ga eens na hoe het is als je de trap op en neer hebt gelopen, als je even hebt gebukt of iets zwaars hebt getild.
Als je het regelmatig benauwd hebt is het goed om naar de huisarts te gaan. Problemen met de longen zijn dan snel opgespoord. Bovendien zijn er veel goede medicijnen voor.