is mijn stretcher/oor ontstoken?

ik voelde vandaag iets raars boven mijn stretchers en ging effe kijken, een rode opgezwollen randje, is mijn oor ontstoken? wat kan ik doen?

Toegevoegd na 2 minuten:
ik heb mijn stetchers iets langer dan een maand geleden laten zeten

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is het gezwollen, vurig/pijnlijk en rood, dan is het ontstoken.
Zo te zien is het een beetje rood. Je voelt iets, iets raars, maar het doet geen pijn kennelijk. Kijk het even aan.
Als het echt pijn doet, rood en/of dik wordt, even naar de huisarts toe.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het doet geen pijn als ik het aanraak of als ik het zuivermaak, ik voel het alleen een beetje als ik een koptelefoon opzet omdat dan mijn oor een beetje plat geduwd wordt, moet ik een maat kleiner gaan van stretcher of gaat dit na een tijdje weer weg?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou even geen koptelefoon opzetten, als je alleen op dat moment een beetje last hebt. Ontzie je oren, laat er niets op drukken, blijf er vanaf, niet aan zitten dus en kijk het een paar dagen aan.

Antwoorden (1)

Bij een ontsteking zwelt de plek, het wordt rood, doet pijn en wordt warm.
Een ontsteking kan ook ontstaan doordat een vreemd voorwerp het lichaam binnendringt, zoals een splinter, een nieuw geplaatste oorsteker of jouw strecher.
Ontsmet eventueel met dettol, Betadine, alcohol, chloorhexidine of jodiumtinctuur. Gebruik geen middelen door elkaar!
http://www.gezondheid.be/index.cfm?art_id=11915&fuseaction=art

Als het aanhoudt of erger wordt toch naar de huisarts.

De huisarts zal waarschijnlijk adviseren om bij pijn, roodheid, pus of zwelling de oorring te verwijderen. De oorlel enkele malen per dag deppen met alcohol, zal verlichting van de klachten geven. Zo nodig kan antibiotische zalf voorgeschreven worden. Slechts zelden is systemische behandeling van (over het lichaam verspreide) allergische reacties, zoals hevige jeuk en uitslag, met antihistaminica nodig. Bij nikkelallergie moet men dit allergeen mijden en dus geen sieraden met nikkel dragen, ook niet op andere plaatsen van het lichaam.
https://www.dokter.nl/forum/hoofd-hals-schouders/211763-ontstoken-oorlellen-door-oorbellen/