soms hoor je van pees- of spierontsteking. hoe wordt die veroorzaakt. door een bacterie?

Toegevoegd na 19 uur:
kan het door overbelasting met name verkeerd gebruik van spier of verkeerde beweging?

Toegevoegd na 23 uur:
ik begrijp dat ook (eentonige) beweging tot ontsteking kan leiden. Maar wat veroorzaakt die ontsteking dan, toch een bacterie of een virus?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat kan. Of als eentonige bewegingen veelvuldig herhaald worden.

Antwoorden (2)

Dat kan, maar het kan ook overprikkeling zijn, of een virus, of een parasiet, of een auto-immuunreactie zoals reuma. Er zijn allerlei oorzaken die dezelfde klachten kunnen geven. Bij klachten is het dan ook verstandig een arts te bezoeken.

Toegevoegd na 23 uur:
Naar aanleiding van je tweede aanvulling: de ontstekingsreactie door eentonige beweging over overbelasting komt niet door een bacterie of virus. Er ontstaat lokaal schade aan de pees of spier, een micro trauma. Dat veroorzaakt een ontstekingsreactie om het lichaam het beschadigde materiaal op te laten ruimen.

Overigens kan een dergelijke ontsteking, als die vlak onder de huid zit, ook nog eens geïnfecteerd raken met een bacterie. Een slijmbeursontsteking of bursitis wil nog wel eens geïnfecteerd raken met een stafylokokken bacterie die normaal onschuldig op de huid voorkomt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat of overbelasting, of door infectie via je eigen lichaam (auto immuunziekte)