Huisarts/specialist heeft medisch beroepsgeheim, hoe zit het met de assistentes?

Dat huisartsen in het kader van hun beroep medisch beroepsgeheim hebben is duidelijk. Al mijn problemen en ellende bespreek ik met mijn huisarts of specialist in het ziekenhuis. De arts tikt in zijn pc alles wat besproken is en is beschikbaar voor de collega artsen. Maar is dit ook allemaal zichtbaar voor de assistentes en secretaresses? Leuk als je buurvrouw de assistente is van je huisarts. Is het medisch beroepsgeheim niet alleen voorbehouden aan de arts?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb schoonmaakwerk gedaan in een zorginstelling. Ik heb ook moeten tekenen voor geheimhouding, net zoals alle andere collegaas, ongeacht het werk wat je deed. De werkgever zei dat het wel wat krom was als de mensen van de zorg wel geheimhoudingsplicht hadden, en alle anderen niet. Dan zou de informatie over de bewoners/clienten van de instelling niet via de verzorgenden en verpleegkundigen naar buiten gebracht kunnen worden, maar wel via de rest van de werknemers.Dan zou het ook geen zin hebben dat de zorgers een geheimhoudingsplicht hadden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zat je vraag nog eens te lezen. Je had het over medisch beroepsgeheim, bij mij was er natuurlijk geen sprake van medisch beroepsgeheim. Ik kreeg natuurlijk geen medische gegevens van de mensen. Maar de rest van mijn bovenstaande reactie klopt verder wel.

Antwoorden (2)

Een huisartsassistente heeft net zo'n beroeps geheimhoudingsplicht en wéét dat het verboden is om die te verbreken. Als een arts of andere hulpverlener die deze plicht heeft, schendt dan zal dit leiden tot strafrechtelijke en tuchtrechtelijke vervolging.
amc
6 jaar geleden
Ondersteunend personeel dat betrokken is bij een medische behandeling of de taken daar omheen (denk aan dokters- en apothekersassistentes, medisch secretaresses, laboratoriummedewerkers, medewerkers die bloed afnemen of de uitslagen van onderzoeken verwerken maar bijvoorbeeld ook co-assistenten of de - inmiddels bijna uitgestorven - achterwacht van een huisarts die diensten draait) hebben geen eigen - in de wet vastgelegd - beroepsgeheim, maar er is in dat geval sprake van wat we noemen een "afgeleide geheimhoudingsplicht". Omdat zij werkzaamheden doen waarmee ze de arts of andere behandelaar (verloskundige, verpleegkundige, fysiotherapeut, apotheker etc.,) die wél een zelfstandige geheimhoudingsplicht heeft ondersteunen, geldt voor hen hetzelfde beroepsgeheim dat geldt voor deze behandelaar zélf.