Hoe verzorg je een schaafwond?

Afgelopen weekend flink op mijn snufferd gegaan op een kunstgrasveld. Nu zitten mijn knieën onder 2 flinke schaafwonden. Hoe verzorg je het best een schaafwond?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Er valt weinig te verzorgen aan een schaafwond. Een schaafwond heelt het beste "aan de lucht" dus zonder er iets op te doen of overheen te doen. Wel kan je desalniettemin ter bescherming er een dun wondgaasje overheen doen en dit aan de rand vastplakken met leukoplast of iets vergelijkbaars. Dan is de kans op vlekken van pus of bloed uit de wond aan de omgeving ook minder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Peuter overigens niet aan korstjes van de wond. Die vallen vanzelf van de huid als dat deel van de wond is geheeld.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor meer informatie kan je kijken op een website als https://nl.wikipedia.org/wiki/Schaafwond.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

---Belangrijkste bij behandelen van een schaafwond is verwijderen van vuil, schoon spoelen met water en daarna ontsmetten.---
--------------------------------

Goed antwoord van @Antoni, maar ik mis nog iets: alvorens je besluit om al dan niet aan de lucht te drogen (genezen) moet je nog wel iets doen:

Vaak zit er zand of steentjes in de wond (moet er uit). Verwijder vuil met bv water, pincet, tandenborstel of ander zacht borsteltje of niet pluizend doekje (schoonspoelen + water). Daarna ontsmetten met bij voorkeur een ontsmettingsmiddel dat niet prikt.

Een oppervlakkige schaafwond kun je "aan de lucht laten drogen" (onbedekt). Zit er een korst op dan kun je deze soepel houden door er vaseline op te smeren. (Smeer geen vaseline op een open wond.)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Dank voor het compliment! Prima aanvullingen!
Koop een Aloe Vera Plant.
Knip er een blad af en knip de kartelrantjes er vanaf.
Zet een mesje tussen het blad en laat het vocht en het vruchtvlees in een soepkom vallen. Smeer dat op je wonden en binnen 5 minuten is de brand uit je huid en zit er een heel dun nieuw velletje overheen.
Is goed voor Zonnebrand - Barandwonden - Schaafwonden - Sneetjes en ga zo maar even verder. Ik gebruik het al ruim 30 jaar en zweer er bij. Ben inmiddels zo'n beetje 'Aloe Vera consulente' geworden.
groetjes
Ria Geradts
Amsterdam