Is de blaas bij een IVP CT scan ook te beoordelen?

Zo ja in hoeverre kunnen afwijkingen gezien worden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Erna55
7 jaar geleden
De beslissing voor dit onderzoek is genomen door een arts. Je klachten geven blijkbaar aanleiding voor dit onderzoek. Je hebt toch met de arts gesproken over je angst voor een blaasaandoening ? Hij of zij zal toch verteld hebben waarom dit onderzoek gedaan wordt ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee zo werkt het helaas niet als je in een sneltraject komt. Alleen contact met een verpleegkundig specialist die alle onderzoeken pland. Als ik het aan een arts had kunnen vragen was deze vraag niet hier gesteld geweest. vragen blijken in de ogen van sommige schijnbaar dom over te komen echter verwacht je een antwoord op je vraag en niet iets wat je zelf ook had kunnen verzinnen.
Erna55
7 jaar geleden
Ook wanneer je in een sneltraject komt, heb je contact gehad met een arts.
De verpleegkundige plant de onderzoeken die de arts heeft aangevraagd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke, dan ben ik die fase vergeten. Moet dan schijnbaar ook naar de neuroloog. Nee, de huisarts stuurt je door en de uroloog zie je aan het einde van het traject. Waarschijnlijk in een bijzonder ziekenhuis gekomen

Antwoorden (1)

Bij een IVP onderzoek worden je blaas, nieren en urinewegen op een scan zichtbaar gemaakt met contrastvloeistof. Dus ja, bij een dergelijk onderzoek is je blaas te beoordelen. Op deze manier kunnen allerlei afwijkingen aan het licht komen, voor zover deze gezien kunnen worden met contrastvloeistof en röntgenstralen.

Er zijn verschillende soorten onderzoeken en scans, met elk hun eigen toepassingsgebied. Sommige afwijkingen zijn alleen met bepaalde onderzoeken te zien en sommige afwijkingen zijn helemaal niet te zien. De arts die heeft besloten tot dit onderzoek heeft de afweging gemaakt dat dit het meest geschikte onderzoek is om een oorzaak op te sporen die bij jouw klachten past.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank Nick, dit was een antwoord op mijn vraag
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Een waardevol antwoord