Hoe komt het dat je neus soms prikt/pijn doet wanneer je duikt of met je hoofd onder water gaat in het zwembad?

Soms ga je met je hoofd onder water, bijv, bij een duik en dan gaat je neus, soms tot aan het pijnlijk toe, prikken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
12.1K

Antwoorden (1)

Dat komt door de osmotische druk.
In de cellen van je neusslijmvlies zit minder water (er zitten namelijk nog allerlei eiwitten en zouten bij) dan het pure water ven het zwembad. Daardoor gaat er water de slijmvliescellen in, wat een hogere druk in de cellen veroorzaakt. Dat "voelen" de zenuwen in je neus.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je neus dicht zit bij verkoudheid kun je je neus spoelen met zout(!) water. Daar zit vanwege het zout juist minder water in. Dan zal er water uit de cellen naar buiten gaan, waardoor de zwelling afneemt.