Heb ik een vaginale schimmelinfectie?

Ik denk dat ik een vaginale schimmelinfectie heb. Ik werd zondag ochtend wakker met ontzettende jeuk. Vervolgens was alles (schaamlippen, vulva) dik, opgezet en rood. Ik vaker afspoelen maar meer deed ik niet. Ik gister naar de toilet geweest zag ik allemaal wit/gelig dik spul (afscheiding?). Het zat in mijn vagina (heb een foto gemaakt en zag het er in zitten), op de buitenkant van mijn binnenste schaamlippen, op mijn vulva en dat huidje tussen de vulva en clitoris (denk dat het zo heet). Alles eraf gespoeld, het was weg. Nachtje geslapen en t was terug, weer eraf gespoeld het ging van mijn vagina wat meer naar boven dus zichtbaar. Heb het met een nat oorstokje weggeveegd. Het was dik en geurloos. Ik heb 3 weken geleden onbeschermde seks gehad en daarna nog wel is gemastrubeerd met de onderkant van ern make up kwast (die ik nooit gebruik voor andere dingen) en vingers. Kan ik dan toch een soa hebben? Een bezoek aan de dokter is mijn laatste optie. Dank jullie wel voor de hulp alvast.

Update: ik heb de tampon eruit gehaald en er zat een soort van kwark achtige afscheiding op. Best veel. Nogal licht gelig/wit

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Tja, zoals anderen in de reacties al aangeven kan je hiermee toch maar beter naar je huisarts gaan. Via GV is het nu eenmaal niet mogelijk om een zeker antwoord te geven.

Dat gezegd hebbende: met deze klachten kunnen we een vaginale schimmelinfectie zeker niet uitsluiten maar erg waarschijnlijk is het niet. De jeuk en de roodheid en zwelling passen op zich goed bij een vaginale schimmel, maar de afscheiding die je beschrijft is echt anders dan de typische afscheiding bij een vaginale schimmel.

De afscheiding die je omschrijft doet mij meer denken aan een trichomonas infectie; de afscheiding is dan inderdaad wat kwark-achtig, geelgroenig en niet stinkend. De jeuk, roodheid en zwelling passen hier ook netjes bij.
Geelgroenige afscheiding, jeuk, roodheid en zwelling van de vaginale slijmvliezen kunnen ook voorkomen bij chlamydia en gonorroe; deze kan ik dus ook niet uitsluiten.

Trichomonas is een SOA maar wanneer je geïnfecteerd bent zal je nooit zeker weten; het kan jarenlang zonder klachten blijven en opeens wel klachten gaan geven. Bij de man verloopt het zelfs meestal zonder klachten dus het kan zijn dat je partner niet heeft geweten dat hij besmet was/ is.

Gelukkig zijn al deze diagnoses wel goed te behandelen, maar de behandeling is afhankelijk van de precieze diagnose. Om daar duidelijkheid over te krijgen zal er een kweek gemaakt moeten worden; dat doet je huisarts.
Overigens is het sowieso een goed idee om een SOA test te doen. Als blijkt dat je inderdaad een trichomonas infectie hebt (als ik je huisarts zou zijn dan zou ik je met deze klachten daar nog wel voor durven te behandelen zonder de kweek) dan heb je ook een grotere kans op zo'n beetje alle andere SOA's en die kom je dan alleen op het spoor door zo'n test.
En natuurlijk; als je positief test een van de SOA's dan moet(en) je sekspartner(s) gewaarschuwd worden. Tot hoeveel weken terug je dan moet rekenen is weer afhankelijk van de diagnose.

Dus uiteindelijk vooral voor jezelf is het echt verstandig je te laten testen, maar in mijn ogen heb je nu ook een verantwoordelijkheid richting je sekspartner(s).
Overigens wel verstandig om bij je huisarts nadrukkelijk te vragen of hij ook wil testen op trichomonas; bij een standaard SOA-test wordt daar namelijk niet op getest.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankcje wel voor je antwoord. Ik ga morgen even een aspraak maken. Het is alleen geen geelgroene afscheiding. Tis meer wit dan geel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah, je hebt het over wit/ gelig... Maar wit-gelig of geelgroenig is vaak ook meer een kwestie van interpretatie. De rest van het verhaal blijft dan nog hetzelfde.
Goede zet dus om de afspraak bij je huisarts te maken.