Is dit PDS?

Al vele malen bij de huisarts geweest i.v.m. vervelende buiklachten. Deze buikklachten zitten in de linker bovenbuik en linkerzij. Overdag ervaar ik een enorme opgezette buik en voel mij hier niet lekker bij. De ontlasting is niet vreemd/anders dan voorheen en dit maakt mij dan ook onzeker. Dit omdat er overal vermeld staat dat PDS een ander ontlasting patroon geeft. Omdat ruim 2 jaar geleden een colonoscopie is gedaan kan dit volgens mijn arts geen ernstige darmafwijking zijn. Deze scopie was overigens gedaan om hele andere klachten. Mijn vraag is dan dus ook, is dit PDS?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

De huisarts kan vaak de diagnose stellen op basis van het klachtenpatroon. Als er twijfels zijn over de oorzaak van de klachten zal de huisarts u doorverwijzen. Dit gebeurt bijvoorbeeld als u last heeft van klachten die ook op andere, minder onschuldige darmaandoeningen kunnen wijzen.
Wanneer door middel van onderzoek geen lichamelijke afwijkingen gevonden worden, kan de diagnose ‘PDS’ gesteld worden.
Wereldwijd is door medisch specialisten vastgesteld wanneer de diagnose Prikkelbare Darm Syndroom kan worden gesteld. Met deze graadmeter kunnen artsen beter de diagnose PDS stellen en een behandeling voorschrijven.

De criteria bestaan uit drie fasen:
Fase 1. De patiënt heeft last van steeds terugkerende pijn (of onaangenaam gevoel) in de buik, met tenminste twee van de onderstaande kenmerken:
a. De pijn wordt minder na de stoelgang
b. Het begin van de (pijn)klachten hangt samen met een verandering in de frequentie van de ontlasting.
c. Het begin van de (pijn)klachten hangt samen met een verandering in de vorm van de ontlasting.
Fase 2. Om de diagnose ‘PDS’ te kunnen stellen moeten de klachten tenminste 6 maanden geleden begonnen zijn. Als de patiënt gedurende drie van die zes maanden voldoet aan de criteria, kan de diagnose ‘PDS’ gesteld worden.
Fase 3. Als de klachten ook kunnen wijzen op een andere aandoening, dan moet die eerst uitgesloten worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
https://www.pdsb.nl/test-heb-ik-pds
Een diagnose kan alleen door een arts gesteld worden. De test in bovenstaande bron is geen vervanging van een medisch consult en biedt slechts een indicatie.