Nee, helaas bestaat er (nog) geen geneesmiddel voor artrose. Ook acupunctuur kan artrose niet genezen, maar het kan wel de ontsteking en de pijn verminderen.

Een goede eerste stap is het innemen van de vrij verkrijgbare voedingssupplementen glucosamine en chondroïtine. Er is aangetoond dat deze supplementen pijn en stijfheid bij mensen met artrose tegengaan. Jammer genoeg werken ze niet bij iedereen.

Er zijn ook aanwijzingen dat visolie een ontstekingsremmende werking heeft. Vaker (vette) vis eten is zeker een goed idee.

De handen warm houden helpt ook goed tegen pijn en stijfheid door artrose.
- Er zijn mensen die verlichting ondervinden door hun handen ’s morgens in hete was te dopen. De was wordt hard op de handen en houdt ze warm. Na een poosje wordt de was dan van de handen gepeld en weer teruggedaan bij de andere was. Men kan de was in een pan bewaren en steeds opnieuw opwarmen.
- Ook handschoenen kunnen helpen om de handen warm te houden. Er zijn speciale reumahandschoenen in de handel van verschillende merken. Ze zijn over het algemeen gemaakt van neopreen (een synthetisch rubber) met een comfortabele, vocht absorberende voering die zweethanden voorkomt. De handschoenen zijn niet alleen warm, maar ook strak, omdat een lichte druk vaak prettig voelt bij pijn. De handschoenen hebben geen vingertoppen, zodat de drager zijn handen toch gewoon kan gebruiken.

En er bestaan pijnstillende crèmes. Crèmes waar de gangbare pijnstillers aan zijn toegevoegd, of capsaïcine-crème. Capsaïcine is de stof die Spaanse pepers heet maakt. Deze stof verhindert dat pijnprikkels worden doorgegeven aan de hersens.
Amadea
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
In Duitsland is het inpakken van het lichaam in hete was al heel lang bekend. De zogenaamde Parapack-baden. Mensen met reuma, artrose, spit enz hadden/hebben daar baat bij. Bij mij al 60 jaar bekend.
Ivana
7 jaar geleden
Amadea PLUS
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij artrose gaat het kraakbeen in kwaliteit achteruit; het wordt dunner en zachter. Dit leidt tot vervorming van het bot direct onder het kraakbeen. Hierbij kan er vervolgens een ontsteking ontstaan, maar dat hoeft niet.