Hoe komt het dat ik elke dag last heb van zere benen en wat doe ik hier aan?

Ik heb elke dag (vooral 's avonds) ontzettend last van mijn benen. Geen spierpijn, eerder richting spierkramp. Het voelt als een pijn die binnen in mijn been zit.
Als ik loop of met mijn benen over elkaar zit heb ik hier meer last van, maar ook als ik helemaal niks doe!

Ter info: ik heb anorexia maar niet bizar veel ondergewicht meer.

Toegevoegd na 43 seconden:
Voornamelijk pijn in de onderbenen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.3K
Amadea
7 jaar geleden
Maar jouw lichaam heeft dus wel lange tijd veel te weinig voedingsstoffen gekregen, en dat heeft invloed op jouw spieren en botten.
Ivana
7 jaar geleden
Bij mij ging de pijn weg door toevoeging van Magnesium. Dat hoeft bij jou niet zo te zijn, maar je kunt je bloed laten testen, dan kunnen ze zien wat je te kort komt.
Ritsuka
7 jaar geleden
Je hebt anorexia zeg je, is je eetpatroon nog steeds verstoord? Want bij een gebrek aan bepaalde vitamines en mineralen, vooral magnesium, kun je last krijgen van spierkrampen.
Drink je ook genoeg water?
Cryofiel
7 jaar geleden
Word je 's-nachts wel eens wakker van de kramp of spierpijn?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goede (tegen)vragen hier over je eetpatroon: klachten gerelateerd aan ondervoeding hebben veel meer met voeding te maken dan met je gewicht. Ook iemand met overgewicht kan ondervoed zijn: als weeg je 120 kilo, als je een paar weken amper eet door ziekte (waar ik eetstoornissen ook toe reken) dan ben je gewoon ondervoed met alle risico's - en klachten - van dien. Dus los van je gewicht (en wat 'niet bizar veel' ondergewicht is voor een anorexiapatiënt zou best wel eens medisch gezien een ernstig ondergewicht (bmi <16) kunnen zijn!) is het veel belangrijker voor het bepalen van de waarschijnlijkheid van een relatie met je eetstoornis om te weten of je de afgelopen weken of maanden (3-6) voldoende en gevarieerd hebt gegeten. Is dat niet het geval, dan kan het heel goed zijn dat deze klachten 'gewoon' komen door een tekort aan voedingsstoffen. Daarbij is het trouwens ook het type anorexia van belang: bij het eetbuien/purgerende type heb je veel sneller problemen met je elektrolytenbalans dan bij het beperkende type, en juist een verstoring van je elektrolyten kan ook dit soort klachten geven. En tenslotte: als je in behandeling bent en je nog maar kort sondevoeding of aanvullende drinkvoeding krijgt of weer normaal eet (naar medische standaarden, dus in elk geval méér dan 1600 kcal voor een vrouw) terwijl je weken tot maanden voor de start daarvan vrijwel niets had gegeten en/of veel purgeerde (zelfopgewekt braken, of gebruik van diuretica of laxeermiddelen) en/of in rap tempo afviel (meer dan 5% van je gewicht) dan bestaat er risico op refeeding syndroom, wat óók allerlei klachten kan geven. (Bij gewoon weer wat meer gaan eten hoef je daar he-le-maal niet bang voor te zijn trouwens, het is vooral een risico bij sondevoeding als dit niet wordt opgebouwd en tekorten niet worden gevolgd en behandeld, maar voor de volledigheid wilde ik het toch noemen.) In alle gevallen geldt: ga naar je behandelaars en leg dit probleem voor. Ben je op dit moment niet in behandeling of zie je bijvoorbeeld alleen af en toe een psycholoog of diëtist, ga dan naar je huisarts. Er zal waarschijnlijk eerst bloed geprikt worden om je elektrolyten-, vitaminen- en mineralenstatus te laten bepalen. Als je inderdaad tekorten hebt dan zullen die behandeld worden en als blijkt dat het daar niet aan ligt, dan kan de (huis)arts beoordelen wat andere oorzaken kunnen zijn en eventueel verder onderzoek (laten) uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb een BMI van in de 16 en word regelmatig geprikt, maar al mijn bloedwaardes zijn oké, daarom vind ik het zo gek dat ik ontzettend last van mijn benen heb!
Ik eet nog niet genoeg (max van 1000 kcal op een dag) maar drink wel genoeg - eigenlijk teveel.
Ik heb wel spierkrampen 's nachts, maar dat is een heel ander gevoel als wat ik nu heb; dat is eerder een soort (pijnlijke) doofheid
Ritsuka
7 jaar geleden
Veel drinken + weinig eten kan ervoor zorgen dat je te weinig zouten in je lichaam hebt, dit kan een oorzaak zijn van je klachten. En met max 1000 kcal krijg je nooit alle vitamines en mineralen binnen die je nodig hebt op een dag.

Het beste antwoord

Dergelijke klachten kunnen vele oorzaken hebben. Bij mij weten zijn de meest voorkomende:
- tekort aan magnesium
- tekort aan vitamine D
- tekort aan vitamine B
- suikerproblemen, bijvoorbeeld diabetes

Laat dus je bloed controleren om uit te vinden wat bij *jou* de oorzaak is.

Ga niet op goed geluk wat slikken. Als je bijvoorbeeld magnesium gaat slikken terwijl je daar geen tekort aan hebt, krijg je darmproblemen en op den duur ook botproblemen omdat magnesium de opname van calcium remt, en dat wil je natuurlijk niet.
Cryofiel
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik noem vitamine B als mogelijke (!) oorzaak. Dat is dan vaak de B12 die in het andere antwoord wordt genoemd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus. En ik zou kaliumtekort in geval van e/p anorexia toevoegen. (En ik hoop heel erg dat VS onder goede medische controle staat, ik heb namelijk vaker gezien dat de medische kant van eetstoornissen onderbelicht wordt ook door artsen, júist als er geen of gering ondergewicht is). Echt, Sanne: je hebt de meest dodelijke psychiatrische aandoening die er is; bij nieuwe klachten of gekke verschijnselen moet je - los van je bmi - áltijd aan de bel trekken en het laten onderzoeken. En kom je toevallig bij bijvoorbeeld een vervangende huisarts of een andere arts die niet op de hoogte is van (de ernst van) je eetstoornis, vertel het dan asjeblieft (!) Het is zó enorm belangrijk dat iemand met een eetstoornis ook medisch gezien goed opgevolgd wordt. Neem bijvoorbeeld een kaliumtekort: wordt dat op tijd gesignaleerd dan is dat heel goed te behandelen met tabletten of een drankje, maar als het niet opgemerkt wordt, kan het levensgevaarlijke hartritmestoornissen veroorzaken. Goede controle is gewoon van levensbelang, dus maak meteen na het weekend een afspraak met je (huis)arts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik sta onder controle van een arts in een kliniek voor eetstoornissen en moet elke 4-6 weken bloed prikken! Maar mijn bloed is eigenlijk altijd goed

Andere antwoorden (2)

Mijn schoonzus had deze klachten ook, behalve wat ondergewicht. Na bloedonderzoek bleek dat zij een tekort had aan vit B12. Nu krijgt ze om de 3 maanden bij huisarts een vit B12 en klachten zijn geheel verdwenen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Goed om eerst de oorzaak te vinden en dan pas maatregelen te nemen.
Het kan ook gewoon "de groei" zijn. Ik wete niet hoe oud je bent maar ik kan me herinneren dat ik zo nu en dan een onhoudbare pijn had op de leeftijd 16-18 jaar. Dit was pijn in mijn botten maar ook de spieren die korter worden (in verhouding met je botten) kunnen voor pijn zorgen.