mijn stuitje doet pijn. wat is het?

ik ben niet gevallen ofzo en er is niks gebeurt waardoor mijn stuitje gekneusd ofzo zou kunnen zijn

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
13.5K

Antwoorden (2)

Als je niet bent gevallen , kan het eigenlijk niks ernstigs zijn.
Sommige mensen - waaaronder ik - kunnen erg last krijgen van hun onderrug wanneer ze teveel onderuit zitten. Niet altijd, maar AlS mijn stuitje pijn doet, is DAT de oorzaak.
Als ik een dag niet heb gewerkt en in een luie stoel of bank zak, kan ik er bijna op wáchten. Een rechte (keuken)stoel of goed steungevende (harde) bank of rookstoel is een stuk betere optie ; nergens last van. En vaker lopen / wandelen / fietsen.

Want hoe lekker het ook zit, je rug is niet gemaakt om krom mee onderuit te zakken. En vooral pubers hebben nog wel eens de neiging om er bij te hangen of hun skelet aan de kapstok hangt en de rest over de gedrapeerd is. Of op hun schouders te gaan zitten met de billen voorbij de zitting. Niet doen ; hou je rug recht, dan geeft die het minste last. ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/146547-pijn-aan-stuitje-zonder-val-oorzaken-en-behandeling.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In veruit de meeste gevallen komt een pijnlijk stuitje door irritatie of ontsteking van het botvlies, beenvlies ofwel periost rond je staartbeen. In dat geval is het dus niet het stuitje zelf dat pijn doet, maar het vlies dat het staartbeen beschermt. Je stuitje is dan niet gebroken of gekneusd, maar geïrriteerd door druk, impact, beweging of overbelasting. Een botvliesontsteking bij het stuitje wordt gekenmerkt door een venijnige, zeurende of branderige pijn.

Een botvliesontsteking van het stuitje geneest doorgaans vanzelf. Het vervelende is echter dat je door de pijn continu op en neer wiebelt en wipt, waardoor de ontsteking en/of irritatie doorgaans alleen maar erger wordt. Bij een hevig geïrriteerd of ontstoken stuitje schrijft een arts dan ook ontstekingsremmer en/of steroïden voor.
fremar