's nachts wakker worden kortademig, iets om mee naar de dokter te gaan?

Ik ben net terug gekomen van vakantie, en de 1e nacht thuis werd ik om 0300 uur 's nachts wakker, kortademig, helemaal nat van het zweet, suis in de oren en moeite met zien (ogen wennen extreem langzaam aan licht). Ook doen mijn spieren pijn. Wat houdt dit precies in en waardoor kan dit ontstaan? Is dit iets om mee naar de dokter te gaan?

Verder is het wel handig om te weten dat mijn slaapritme op vakantie compleet anders was (pas slapen rond 5u 's ochtends). Terwijl ik thuis weer om 11u ging slapen. Verder heb ik zelf nergens last van qua ziektes oid, heb ik dit nog nooit eerder meegemaakt. Ook was de deur van mij kamer gesloten idem dito het raam.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.4K
Ritsuka
7 jaar geleden
Bel voor de zekerheid even met de huisarts.
Ivana
7 jaar geleden
Van belang is ook in welk land je op vakantie was, mocht het iets van een opgelopen ziekte zijn.
Amadea
7 jaar geleden
Heb je tijdens die vakantie veel alcoholische drank genuttigd?
Je kunt beter met open raam slapen, frisse lucht is belangrijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben eerst naar amerika geweest voor 2 weken. Hierna ben ik naar de sneekweek geweest waar ik inderdaad alcoholische dranken heb genuttigd. Verder ben ik 17 jaar.

Antwoorden (3)

Kortademigheid is een normaal verschijnsel als je een flinke inspanning geleverd hebt. Je longen moeten extra hard werken om je bloed weer zuurstofrijk te maken en gelijktijdig co2 uit je bloed te halen.
Uit bovenstaande informatie kun je afleiden dat de kans bestaat dat jouw bloed afgelopen nacht zuurstofarm en co2 rijk was, waardoor je zeer kortademig was. De kans bestaat dan ook dat je last hebt van een hart- of longziekte. Deze twee organen zijn immers hoofdverantwoordelijke voor respectievelijk je bloedsomloop en zuurstofwisseling.
Gelijktijdig geef je aan dat je een compleet ander slaapritme had de afgelopen dagen en terugkomt van vakantie. Dat laatste relativeert de boel enigszins. De kans bestaat dat het een nachtmerrie was waar je door wakker schrok zonder dit zelf 'geregistreerd' te hebben.

Toch is het verstandig om op korte termijn een afspraak te maken bij de huisarts. Hij of zij kan je het beste helpen met deze kwestie en misschien nog wel belangrijker, hij of zij kan, als er niks aan de hand is, de angst ook volledig wegnemen, waardoor je lekker kunt blijven slapen. Een dergelijke ervaring wordt namelijk regelmatig als traumatisch ervaren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik lees nu dat het raam en de deur dicht stonden, mocht het zo zijn dat je een (zeer) kleine kamer hebt, kan het ook zijn dat de lucht in je kamer erg weinig zuurstof bevatte waardoor je last kreeg van kortademigheid.
Neemt niet weg, als je het ook maar een klein beetje niet vertrouwt, ga naar de huisarts toe!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je schrijft niet hoe oud je bent, maar als je jong bent , moet je zulke wisselingen van nachtritme aan kunnen. Dat je weer moet wennen aan tijden, ander ritme, is normaal. Niet normaal is zo benauwd, nat van het zweet, suis in de oren en slecht zien.

Benauwd is niet goed. Dat gezegd hebbend, is het niet zo slim om in een afgesloten kamer te slapen, ongezond zelfs.
Een open raam is veel beter.

Noteer je klachten , bel de huisarts , nu 'weekend' de HAP (huisartsenpost) en leg het voor. De ha assistente/ verpleegkundige (hap) zal je vertellen of het kan wachten of dat je toch maar langs moet komen.

Denk niet, het zal wel loslopen,, anders had je ook niet deze vraag gesteld. :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk gewoon een griepje maar blijft het aanhouden toch maar even naar de huisarts