Wat kan ik verwachte met cardioversie?

Over twee weken heb ik die behandeling en ik denk dat er vast wel mensen zijn die die behandeling hebben gehad.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb wel boezemfibrileren dat ben ik vergeten er bij te schrijven

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lees a.u.b. deze folder even. Hier staat precies in wat er gebeurd. Je krijgt een licht roesje en merkt er totaal NIETS van. Heb zelf 2maal gehad en maak je absoluut geen zorgen. Een paar uur later loop je fluitend het ziekenhuis uit. http://www.antoniusziekenhuis.nl/1822865/1850369/elektrische_cardiov1.pdf

Het beste antwoord

Cardioversie kan nodig zijn als het hart (de boezem en/of de kamer) niet helemaal gecoördineerd samentrekt.
Dat is bijvoorbeeeld het geval bij kamerfibrileren (niet bij jou, want dan zou je deze vraag niet kunnen stellen).
Of bij boezemfibrileren. Daar is mee te leven, maar het heeft een erg onregelmatige hartslag tot gevolg, die waarschijnlijk nogal vervelend aan doet.
Of het is flutter, waarbij de boezem er ook niet goed met zijn hoofd bij is.
Het hart wordt normaliter elektrisch aangedreven. De sinusknoop op de linker boezem vuurt met een zekere regelmaat een elektrische impuls af. Die verspreidt zich over beide boezems, die daardoor samentrekken, en waardoor de boezems zich ledigen in de kamers.
Die elektrische impuls komt tenslotte ook aan bij de AV-knoop, waar hij langzaam wordt voortgeleid, en waarna hij tenslotte de bundel van His bereikt, die vertakkingen heeft over beide kamers, en die zorgt dat alle kamerspieren zich tegelijk samentrekken, teneinde zich in Aorta en Longslagader te ledigen.
Waarom dit elektrische verhaal?
Omdat de enige manier om alle onregelmatige samentrekkingen weer in het gareel te krijgen is, het hele hart een elektrische opdonder te geven (het zogenaamde defibrileren).
Waarschijnlijk geen prettige ervaring (hoewel het meestal wordt toegepast bij hartstilstand, en dus eigenlijk dood).
Bij jou zal het ongetwijfeld onder enige vorm van narcose gebeuren, zodat je er niets van merkt.
En als je weer bij komt heb je weer een fijn regelmatig kloppend hart, zonder dat je er verder nog iets van merkt.

Toegevoegd na 2 minuten:
P.S. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vindt dit antwoord heel helder, daarom
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi Glas,`
Het antwoord van Reddi is duidelijk en ter zake deskundig. Blijft de vraag: Hoe zal ik het ervaren? Ze plakken een paar elektroden op je huid en je krijgt via een infuus een vloeistof ingebracht waar door je een roesje van ongeveer 15 tot 20 minuten krijgt. Zelf heb je het gevoel: dit spul werkt bij mij niet. Tot je even later denkt: Hé, toch even weggeweest. De behandeling is dan al voorbij en de elektroden op je borst zijn al weer opgeruimd.
Dus echt niet iets om tegenop te zien. Zo heb ik het nu al enkele keren ervaren. Sterkte
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is niet gelukt Reddi, ik heb nog een nacht moeten blijven en kon de volgende dag naar huis. Ze hebben twee keer geprobeerd en toen was het ritme nog niet goed. Nu moet ik voor een echo weer terug.

Andere antwoorden (1)

Ik voer deze handeling bijna dagelijks uit. Inderdaad zoals eerder beschreven,
Infuusje, gebit uit (indien aanwezig) en dan krijg je een roesje. Wel is het belangrijk dat je bloedverdunners gebruikt (ascal telt niet mee) of dat de ritmestoornis binnen 48 uur ontstaan is voordat er gecardioverteerd kan worden. Doordat de boezem door de onregelmatige trekking het bloed niet genoeg naar de kamer kan pompen, kan bij een langdurige boezemfibrilleren, stolselvorming ontstaan. Indien geen bloedverdunners, bestaat de kans dat je met een schok een stolsel 'losschiet' naar een plaats waar je die echt niet hebben wil. Van te voren prikken wij dus bloed om de 'dikte' te controleren en de nierfuncties en electrolyten.
Notabene: de sinusknoop zit in de rechterboezem, niet links zoals in een eerder antwoord.