Is dit een snee of afte?

Pijnlijk(ook met slikken)en zit er rondom 2.5 week.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan eventueel ook nog een kloof zijn , door vitaminegebrek?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Denk ik niet, eet keigezond :)

Het beste antwoord

Natuurlijk moet je voor een goede beoordeling eigenlijk naar je huisarts, zo'n plek is 'live' altijd beter te beoordelen dan via een foto.

Het plekje vind ik er op de foto niet uitzien als een aft.

Een snee zou kunnen, maar dan is het natuurlijk de vraag hoe dat gekomen is. Het kan natuurlijk gekomen zijn doordat je een keer op je tong gebeten hebt, maar ik neem aan dat dat voor jezelf wel duidelijk geweest zou zijn. Neem ik dan goed aan dat er niet zoiets gebeurd is?

Wat ik wel gek vind is dat het er na 2,5 weken nog zit. Wondjes aan slijmvliezen (en dus ook op de tong) genezen over het algemeen juist erg snel, meestal een paar dagen. Als zo'n wondje slecht of niet geneest dan moet er uitgezocht worden waardoor dat komt.
Een van de mogelijke oorzaken zou bijvoorbeeld tongkanker kunnen zijn. De meest voorkomende manier waarop zoiets ontdekt wordt is een wondje op de tong, zonder duidelijke oorzaak. Ze zitten meestal aan de zijkant van de tong, zijn vaak pijnlijk, vaak een pijn die naar het oor uitstraalt. Ook het wittige eromheen zie ik vaak terug op andere foto's.
Nu is tongkanker gelukkig vrij zeldzaam en dat maakt dat de kans dat dat nu het geval is maar klein is. Zo op de foto kan ik het echter niet uitsluiten. Daarbij komt dat ik inmiddels enige kennis heb van jouw 'geluk' wat ziekten betreft.

Dus: als je inderdaad hard op je tong hebt gebeten dan zal dat echt wel de oorzaak zijn. Als er niet zo'n duidelijke oorzaak is, of als je twijfelt, laat er dan alsjeblieft een arts naar kijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ga altijd uit van minst erge, en mocht alsnog weer pech blijken dan ook nog tijd genoeg voor zoeken naar remedie of oplossingen ;)