Hoe behandel ik ischias?

Sinds vandaag heb ik regelmatig lichte pijn in mijn linkerbeen. Na research heb ik het idee dat ik last heb van ischias. Is de pijn te verdoven? En is het gelijk al schadelijk?

Ik zou hier graag wat meer informatie over willen hebben.

Groetjes,

Jesse

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
je wilt iets behandelen waarvan je zelf de diagnose hebt gesteld aan de hand van het internet..
Erna55
8 jaar geleden
Ga naar de huisarts.

Antwoorden (2)

Ga naar je huisarts en laat die bepalen of het inderdaad ischias is, en dan zal die medicatie (of therapie) voorschrijven. Door op internet rond te kijken en dan zelf een diagnose stellen, kán verkeerd uitvallen. Sinds vanmorgen lichte pijn in het linkerbeen is nog lang geen zekerheid van ischias.
8 jaar geleden
Om te beginnen hebben de anderen natuurlijk gelijk dat je naar je huisarts zal moeten om een diagnose te laten stellen. Je hebt pijn in je been en dat kán ischias zijn, maar er zijn vele andere oorzaken van pijn in je been. Voor sommige oorzaken is de behandeling anders dan de behandeling voor ischias.
Ischias wordt veroorzaakt door 'iets' dat op de zenuw drukt; meestal is dat een bulging disc zoals bij een hernia (=HNP) maar er zijn andere dingen die druk op zenuwen kunnen geven en zonder verdere informatie kan ik die via GV nooit uitsluiten.

Maar goed laten we er voor nu even van uit gaan dat het inderdaad om ischias gaat.
Vroeger werden mensen met ischias snel doorgestuurd naar de neurochirurg voor een operatie. Tegenwoordig weten we dat mensen die de operatie niet ondergaan na ongeveer 6 maanden net zo goed af zijn als de mensen die de operatie wel ondergaan. Daarom is het eerst aangewezen beleid om af te wachten, natuurlijk wel met pijnstilling.
Die pijnstilling is in eerste instantie alleen 3x daags 1000mg paracetamol, eventueel een paar dagen 4x daags. Als je bekend bent met nierproblemen of leverproblemen moet je eerst met je huisarts overleggen over de dosering paracetamol.
Als de paracetamol onvoldoende werkt kan je er een NSAID bij nemen, bijvoorbeeld ibuprofen 3x daags 400mg; dit kan samen met de paracetamol gebruikt worden. Als je bekend bent met maagproblemen, nierproblemen, leverproblemen, astma, COPD, hart-en-vaatziekten of als je medicatiegebruikt dan kan je maar beter eerst overleggen met je huisarts of je dit veilig kunt slikken.
Als dat nog onvoldoende werkt zal je morfine-achtige middelen moeten slikken, dat kan alleen met recept.
Eventueel bestaan er pijnstillers die speciaal voor zenuwpijn gemaakt worden, zoals bijvoorbeeld lyrica; ook daarvoor heb je een recept nodig.

Naast de pijnstilling is het belangrijk om te blijven bewegen, zonder de rug teveel te belasten. Fysiotherapie (of manuele therapie) kan vaak bevorderlijk werken, als is het maar om bewegen te ondersteunen.

Bij ongeveer 3 op de 4 mensen trekt de pijn dan vanzelf weer weg, maar dat kan tot 12 weken duren. Als de pijn niet weggaat of als de pijn met de pijnstilling niet dragelijk te krijgen is dan volgt alsnog verwijzing naar de neuroloog.

Schadelijk is het dus niet zo snel.

Maar begin maar bij het begin en laat een diagnose stellen bij je huisarts.