een littekenstrengetje thv mijn hamstring is geknapt, wat houdt het in?

Een maand geleden een kruisbandreconstructie gehad, toen voelde ik eergisteren toen ik bij iemand achterop sprong iets knappen. Daarna veel steek net boven mijn knieholte bij m'n hamstring. net laten checken door een orthopedisch chirurg en die zei "kruisband zit er nog en is intact, mogelijk littekenstrengetje thv hamstrings geknapt zonder klinische consequenties"
Heel opgelucht dus, maar uit pure nieuwsgierigheid: wat moet ik me voorstellen bij een geknapt littekenstrengetje? Ik heb er totaal geen beeld van en op internet is er helemaal niks te vinden. Zit zo'n littekenstrengetje vast aan mijn hamstringpezen (waarvan ze er overigens eentje hebben gebruikt voor de reconstructie) of is dat gewoon littekenweefsel wat ergens rondzweeft? En wat is de functie van een littekenstrengetje?

Iemand die ook maar iets van een suggestie heeft? Ik ben namelijk heel benieuwd! Thanks alvast!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je hebt een operatie ondergaan waarbij ze een stukje van de pees van je hamstring hebben weggehaald om daarmee een nieuwe kruisband te maken. Er is daarbij dus een wond aan de pees gemaakt, maar natuurlijk ook aan de delen (huid, bindweefselplaten ed) die daaromheen zitten.

Bij de genezing van zo'n wond ontstaat een litteken, net zoals dat gebeurd bij een wondje aan de huid. Zo'n litteken bestaat uit strengetjes (draadjes) bindweefsel, die later samenvloeien tot een stevigere streng die het uiteindelijke litteken wordt.
Bij elke operatie ontstaan verklevingen, daarbij gaan structuren die niet aan elkaar vast horen te zitten aan elkaar vast kleven. Dit is een gevolg van de ontstekingsreactie die bij een normale genezing hoort. Zo'n verkleving tussen een pees en bijvoorbeeld een spierfascie bestaat ook gewoon uit bindweefsel en in daarmee in essentie ook een soort litteken (al worden ze officieel niet zo genoemd).

Door je knie dan met wat kracht/ geforceerd en plotseling te strekken (zoals nodig is om achterop een fiets te springen) kan zo'n litteken opgerekt worden waardoor een korter strengetje knapt; net zoals een touwtje knapt als je er te hard aan trekt.
Of dat om een echt litteken of om zo'n verklevinkje gaat doet niet echt ter zake. De sterkte van het litteken is gelukkig niet afhankelijk van een strengetje dat zo makkelijk knapt en de kruisband doet dus schijnbaar zijn werkt goed. Dat betekent dat het inderdaad geen consequenties zal hebben.