Waarom stinkt de troep die uit een abces komt?

Hallo

Ik had een abces op mijn wang, ben er mee naar de huisarts gegaan, en die zei hij moet nog beetje rijpen, dus ik wachten, nu is die gisteren zelf open gegaan, ik denk teveel spanning, gelukkig merkte ik het, dus ik met tissues de troep eruit gedrukt, maar het stonk behoorlijk. Waste wel regelmatig mijn handen met zeep.
Eerst was het een soort roze kleur, later was het alleen maar bloed, donkerrode kleur. Uiteraard denk ik aan mijn eigen hygiene ook.

Maar zijn die kleuren wel goed van wat er uitkomt, of is dat bij iedereen verschillend. Ik merk wel dat de druk weg is, en veel minder pijn doet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
23.3K
tinus1969
8 jaar geleden
Wat is je vraag precies? Een infectie/steenpuist/pussende wond stinkt; dat zijn afvalproducten van bacteriën. Dat is dus op een bepaalde manier normaal maar het is wel iets om goed in de gaten te houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke dat hou ik dus in de gaten ja. Ik heb wel eens gehoord dat als er bloed achteraan komt, dat dat de wond schoon maakt, of alle troep verwijdert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als er bloed achteraan komt weet je in ieder geval dat de (meeste) pus eruit is. Een beetje na laten bloeden is inderdaad wel verstandig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Super dank je wel, ben ik ook weer gerust gesteld :-)

Antwoorden (2)

Een abces is gevuld met bacteriën, immuuncellen en weefselvocht. Die bacteriën produceren stofjes (zwavelverbindingen) die flink kunnen stinken, met name als ze zonder zuurstof groeien, wat in een abces meestal het geval is.

Meestal is pus gelig van kleur, in dat geval zijn de bacteriën kleurloos en is het het weefselvocht wat de kleur veroorzaakt. Dat het bij jou roze was en dan rood, komt waarschijnlijk omdat er bloed bij zat.
Bepaalde bacteriën produceren kleurstoffen. Zo zijn infecties veroorzaakt door pseudomonas bacteriën blauw/groenig van kleur. Als je een sterke maag hebt, zou je eens kunnen googlen hoe dat er uit ziet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat in een abces pus zit, een mengsel van allerlei dode lichaamscellen. Omdat die dood zijn stinkt het.