Waar moet ik mij op laten testen bij een bloedtest?

Ik lijd de laatste tijd steeds meer aan bepaalde klachten waar door ik totaal niet meer lekker in m'n vel zit. Waar ik mezelf het meeste druk om maak is mijn ademhaling (kortademig), haaruitval en misselijkmakende spanning. Ook krijg ik last van pijnlijke tintelende handen wanneer ik deze kruislings onder mijn kussen leg tijdens het slapen. Verder heb ik de laatste tijd last van zweetaanvallen en trillen na inspanning... Wat kan dit zijn!? Ik zit namelijk al een hele tijd niet lekker in m'n vel.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
niko
8 jaar geleden
Ga naar je huisarts.die kan bepalen welke onderzoeken er nodig zijn en waarop je bloed getest moet worden..
Ritsuka
8 jaar geleden
Schrijf al je klachten op, zodat je deze aan je huisarts kan voorleggen.
Leg ook eens je slapen, eten, bewegen en stress onder de loep, mogelijk zit daar iets niet goed.
Ritsuka
8 jaar geleden
4 maanden geleden zei je ook al last te hebben van haaruitval, wat heb je er toen aan gedaan?

Het beste antwoord

Aan de hand van je klachten kan en zal de huisarts bepalen waar je bloed eventueel op onderzocht moet worden. Misschien kan hij ook al zonder een bepaalde diagnose stellen. Bij een "simpele" bloedtest wordt er vaak primair gekeken naar kleine dingen die heel grote invloed kunnen hebben op je algemene welbevinden, zoals je ijzergehalte en je schildklierwaarden. Natuurlijk kunnen ze nog veeeeeel meer aflezen, maar veel van die waarden hebben geen directe invloed op hoe je je voelt.

Als leek zeg ik : dat lijken me vooral stressklachten - wat betekent dat het klachten zijn die nogal algemeen kunnen voorkomen en op alle mogelijke ernstige en volstrekt onschuldige aandoeningen kunnen wijzen. Ook kun je door stressklachten in een soort vicieuze cirkel terecht komen doordat de klachten zelf weer angst voor andere gezondheidsproblemen oproepen. De overgang zal het vermoedelijk niet zijn ;-) Voor een diagnose zal de arts dan ook meer variabelen "meenemen", zoals je leeftijd, je gewicht, je leefstijl, je werk, je familieomstandigheden etc.

Het beste besluit heb je echter al genomen : als je je niet lekker voelt, moet je naar de huisarts. Vervolgens is het aan hem of haar om te bepalen wat er precies moet worden getest en gedaan.