Het is feitelijk geen gif. Een mug spuit met haar speeksel stoffen die de huid verweken, de bloedvaten verwijden en stolling van het bloed tegengaan. Het onstolbaar gemaakte bloed kan ze kan gemakkelijk opzuigen.

Na een muggenbeet komen in ons lichaam stofjes vrij om het muggenspeeksel onschadelijk te maken. Die stof, antihistamine geheten, veroorzaakt de jeukende bult. Vaak komt die al direct na de beet, maar het kan soms ook enkele uren kan duren voordat het zich manifesteert.

Door de toename van histamine in het bloed gaan de bloedvaten uitzetten. Dit resulteert in zwellingen in het weefsel. Deze ontstaan doordat de kleine haarvaatjes in de huid plaatselijk open zijn gaan staan. Dit komt doordat bepaalde cellen in de huid zich ontledigen, de mestcellen die vol zitten met histamine. De bulten verdwijnen meestal binnen enkele uren, en vrijwel altijd binnen 24 uur.

Je afweersysteem produceert een antistof die zich bindt zich aan een type witte bloedcellen in je bloedsomloop en aan de mestcellen in je huid.
Amadea