waarom kom ik niet van mijn koortslip af?

Ik heb al zeker 3 weken (of misschien al langer) last van m'n lippen. Schraal/droog/prikkelend/jeukend en heb zin om er constant met m'n tanden langs af te gaan... Tenzij ik ze vet hou, dan valt het mee.

In het begin goed gesmeerd met koortslip crème, daarna overdag goed vet gehouden met vaseline. Nu inmiddels gestopt omdat ik heb gelezen dat je het opnieuw kon krijgen van je eigen "afdruk" op de crème..

Wat kan ik doen? En is dit wel daadwerkelijk koortslip?

3.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zit verschil tussen een koortslip, veroorzaakt door een type herpesvirus, en droge of schrale lippen. Bij een echte koortslip heb je meestal een blaasje op 1 of 2 plekken. Bij schrale lippen meestal op meer plekken. Schrale lippen houd je in stand door er telkens aan te likken. Hoe vreemd het ook klinkt, daarvan drogen ze uit. Vethouden helpt wel. Wil je niet dat het virus van je lippen in de zalf komt, dan moet je de zalf op je vinger aanbrengen, en dan pas op je lippen. Handen wassen voordat je weer aan de zalf zit.
Alex1995
8 jaar geleden
Idd, lippen likken is ook verleidelijk en probeer ik al te vermijden ivm uitdroging. Ik heb het idee gehad dat het idd al aan de zalf zal liggen, en doe sowieso de zalf eerst aan m'n vinger. Maar indien het niet genoeg is, opnieuw.. Dat is misschien het struikelpunt?
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik vraag me af of je wel een koortslip hebt.
Ik gebruik voor droge lippen iets heel anders, ik had op een gegeven moment heel erg veel last van schrale lippen en geen vaseline of lipbalsem in huis, toen heb ik het enige ander vette spul dat ik huis had gebruikt, vicks vaporub en met een dag of twee was ik er vanaf. Sindsdien gebruik ik dat.
Alex1995
8 jaar geleden
Dankjewel!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zit er ook een blaasje op je lip en zo ja is die al ingedroogd? Heb je geen blaasje(gehad) dan is het geen koortslip.
Het beste is inderdaad goed vet houden,het liefst met natuurlijk vaseline.Labello of iets dergelijks helpt niet voldoende.

Antwoorden (4)

Voor een koortslip gebruik ik altijd l-lysine als je het al voelt opkomen bijvoorbeeld prikkende lippen. Dan gewoon 1 à 2 pillen per dag nemen en dit dan ongeveer een week lang. Bij mij heeft het geholpen en elke keer als ik het voel/zie opkomen gebruik ik l-lysine en bij mij helpt het heel erg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb zelf ook geregeld last van een koortslip en bij mij werkt die creme ook niet. Wat ik de laatste keer heb geprobeerd is om een paar keer per dag een ijsklontje tegen je lip aan te houden. Dit heeft bij mij goed gewerkt, 2 dagen later was de koortslip weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Koortslip wordt veroorzaakt door het herpes virus dat je bij je draagt en bij verminderde weerstand krijg je dan een uitbraak ervan in de vorm van een koortslip.
Een heel krachtig middel om direct de koortslip te aan te pakken is Lauricidin. Dat is een concentraat van monolaurine (laurinezuur) dat in moedermelk en kokosolie zit. Het heeft de sterkste antimicrobiële effecten. Het is natuurlijk en werkt dus beter dan de meeste chemische virusremmers. Heb je verminderde weerstand, begin gelijk met Lauricidin en juiste voeding die je weerstand verhoogt en je voorkomt een uitbraak. Het is een veilig extract en je kunt het langdurig gebruiken en de dosis verhogen zoveel als je verdraagt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van het HSV virus dat een koortslip veroorzaakt kom je nooit meer af. Het virus trekt zich terug in je lichaam en houdt zich slapende totdat er prikkels komen die het weer doen ontwaken waardoor er weer een koortslip kan optreden. Deze prikkels zijn bijvoorbeeld een verminderde weerstand en zonlicht. Antivirale middelen, zoals Zovirax (aciclovir) creme, doen vrijwel niks tegen een koortslip, omdat ze onvoldoende in de huid dringen. Beter kun je de lipblaasjes uitdrogen met een zinksulfaat creme. Om te voorkomen dat je een koortslip krijgt moet je zorgen voor een goede weerstand door gezond te leven en houd je je lippen goed vet met een lipbalsem met UV-bescherming.