Ik heb soms last van inspanningsastma na een extreem intensieve training, wat kan ik hier tegen doen?

Het eerste uur na de training heb ik veel last van vastzittend slijm, heb ik aandrang om te hoesten en kan ik moeilijk ademen. Benauwing van de luchtwegen. Deze klachten zijn pas na 12-24 uur volledig weg. Ik heb dit ongeveer 1x per 4 maanden en train 3x per week.

Ik Crossfit en vermoed dat mijn wilskracht hoger is dan mijn fysieke gesteldheid, waardoor ik soms mijn grens zwaar overschrijdt.

Ik las dat luchtweg verwijderaars het doping zijn voor top sporters. Ik wil echter niet een pufje om langer te kunnen doorsporten als de klachten opspelen, maar wil iets om na een misstap niet 24u op de blaren te hoeven zitten.

Ik overweeg om naar een sport arts te gaan. Heb in het dagelijks leven geen last van astma. En ook met normaal sporten heb ik geen problemen.

De klachten kwamen gisteren toen ik 1000m had geroeid in 3.45 minuten en daarna 50 overhead squats maakte met een barbell van 20KG.

Ik was 4 maanden geleden toen het ook gebeurde bij de huisarts geweest. Die wilde een thorax foto maken. Echter begreep ik van een arts uit mijn fam. dat er zelden iets wordt ontdekt op een thorax foto. Dus dat heb ik toen niet gedaan.

Ik hoop op jullie hulp

Alvast bedankt allen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.nlcoach.nl/kenniscentrum/medisch/inspanningsastma-en-sportbeoefening/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thanks! Deze site heb ik ook gelezen toen ik er gisteren meer over zocht op het grote Internet :)
Ritsuka
8 jaar geleden
Ben je al eens terug geweest bij je huisarts?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, ben er 1x geweest toen het de 1e keer gebeurde 4 maanden geleden. Gisteren ben ik er niet geweest. Wellicht toch maar weer keertje langs gaan komende week.
Ritsuka
8 jaar geleden
Misschien wel een goed idee.
En eventjes iets rustiger aan doen met sporten, Crossfit is wel erg intensief.
Ivana
8 jaar geleden
Die sportarts lijkt me een beter idee dan je huisarts. Die zoekt gerichter, terwijl je huisarts het hele spectrum aan longziekten wil voorkomen.
De sportarts zal je terugverwijzen naar je huisarts als hij zou vermoeden dat er meer is dan inspanningsastma
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Enige nadeel is dat de sportarts niets vergoed en een beetje onderzoek al gauw 100/150 euro kost.
Ivana
8 jaar geleden
@robocar. Vreemd eigenlijk, want als jouw huisarts je doorstuurt naar een specialist in het ziekenhuis zijn de kosten tig maal hoger voor de verzekering. En die kosten overstijgen echt honderden euro's jouw eigen risico.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de huisarts mij doorstuurt naar het ziekenhuis worden de kosten ook niet meer vergoed.
Ritsuka
8 jaar geleden
Valt dat niet onder je verzekering dan? Fysiotherapie enzo krijg je toch meestal wel vergoed met een doorverwijzing?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Normaal geen last en ook bij normaal sporten geen last:
Doe normaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thanks jackd ;)
Ivana
8 jaar geleden
Robocar, waarom zou de doorverwijzing van de huisarts niet worden vergoed? Het enige is dat je je eigen risico kwijt bent, maar dat is meestal maar een deel van de werkelijke kosten.
Jackd, bij de tour de France-renners zijn ook meerdere mannen die hier last van hebben. Te intensief sporten kan hiertoe leiden. Ik denk dat je kreet niet terecht is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Topsport is gewoon niet gezond, veel potentiële toppers stoppen vanwege lichamelijk klachten.
Een klein stapje terug, meestal nog steeds veel meer sportend dan gemiddeld en nergens last van. Ik vraag me vooral af of het doel van de vraagsteller niet op een gezondere manier behaald kan worden. Leesvoer en als optie (laatste stuk onderaan) inhaleermiddelen als symptoom bestrijding, dus alleen bij klachten, niet om door te gaan.
http://www.nlcoach.nl/kenniscentrum/medisch/inspanningsastma-en-sportbeoefening/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je aan inspanningsastma lijdt kan je beter rustig beginnen sporten omdat je conditie meer tijd nodig heeft om gewend te worden aan (extreme) fysieke inspanningen.
Je kan altijd nog opbouwen achteraf maar als klachten hebt die nog tot zo lang blijven duren na het sporten lijkt het me dat je jezelf te hard belast.
Probeer zelf te zoeken waar je grens ligt en ga er niet over. Ook factoren zoals een verkoudheid hebben e.d. kunnen ervoor zorgen dat je sneller klachten ga krijgen bij het sporten als je inspanningsastma hebt. Probeer om het dan zeker wat rustiger aan te pakken.

Het beste antwoord

Inspanningsastma is een soort allergische reactie ten gevolge van inspanning. De longen reageren hierop door ná de inspanning te gaan vernauwen. Hierdoor wordt je benauwd. Luchtwegverwijders, zoals salbutamol, werken symptomatisch. Deze middelen kunnen wel bijwerkingen zoals hartkloppingen geven en staan officieel op de dopinglijst van het IOC. Daar moet je dus rekening mee houden wanneer je topsporter bent. Om aanvallen van inspanningsastma te voorkomen wordt aangeraden preventief inhalatiecorticosteroïden, bijvoorbeeld budesonide of beclometason, te gebruiken. Deze middelen beschermen je longen tegen allergische reacties, dus ook tegen inspanningsastma. Je huisarts kan dergelijke middelen voorschrijven.