Kan je tijdens een enge droom een hartaanval krijgen?

Heb weleens tijdens een enge droom hevige angsten, hartkloppingen e.d. Je schrikt je werkelijk "dood".
Kunnen deze symptomen tot een hartstilstand of hartaanval leiden?

N.B. Deze vraag gaat niet om het voorkomen van enge dromen, maar of het een hartaandoening kan veroorzaken.

7.1K

Antwoorden (2)

Tot op heden is er geen enkele relatie gelegd tussen de inhoud van dromen en hartfalen, dus het antwoord is nee.

Wel bestaat er een medische aandoening die Sudden Unexpected Nocturnal Death Syndrome (SUNDS) heet. Mensen die aan deze genetische ziekte overlijden sterven voornamelijk in de nacht omdat de hartslag tijdens de slaap lager ligt. De bio-elektrische problemen die SUNDS veroorzaken nemen dan het zelfregulerend systeem van het hart over, waardoor deze dodelijke spasmen krijgt.
Ook hier is tot dusverre geen relatie gelegd tussen de inhoud van dromen en het overlijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja : je kan altijd een hart aanval krijgen . Ja helaas tijdens dromen kunnen hart kloppingen enz voorkomen . Bij alle bezigheden kunnen zulke dingen voortkomen . Toen ik in afwachting was van m'n open hart operatie had ik geen angsten , ik werdwel wakker met pijn ( druk ) op de borst na een pittige droom . Het aan tonen is lastig ja na een fataal infarct kan je het niet even evolueren. Ja mensen gaan dood in hun slaap helaas ja .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag is of dat het gevolg van een nachtmerrie kan zijn.
En daar is geen bewijs voor.
Dat er mensen in hun slaap overlijden spreekt voor zich.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een droom niet altijd maar wel heel vaak .tijdens de droom fase kunnen alle reacties van het lichaam op het beleven van de droom reageren . Van enorme hormoon wisselingen, hartkloppingen , transpireren verzin het maar .vaak niet de spierreacties maar ook niet altijd . Een gezond hart ( persoon ) kan dat met gemak aan . Maar bij een vernauwt hart of? Ja dan kan het net fataal zijn . Ook zelfs een gezondhart kan in eens even een falen hebben . Mijn cardioloog vertelde ja het is zeker een risico groter dan auto rijden bij een niet gezond hart . Overdag kan je door je gedachten of bewegingen invloed uitoefenen op je hartslag als je slaapt totaal niet . Het zou zeker ook persoon verschillen de een slaapt rustig de ander slaapt al zeer onrustig . Van apneu , drank en of medicijn of drugs gebruik heeft allemaal invloed op het droomgedrag . En ja ben jij nooit wakker geworden met een bonkend hart en evt met pijn op de borst nee dat is prima ! Maar helaas dat geld niet voor iedereen . Ps na m'n operatie nergens meer last van .
Erna55
9 jaar geleden
Bij elk hartinfarct is er een aanleiding ( spannende voetbalwedstrijd, een enge droom ) en een oorzaak ( hartafwijking).
Oorzaak en aanleiding mag je niet door elkaar halen.
Ivana
9 jaar geleden
Oorzaak en gevolg kan ook worden omgedraaid. Je kunt eng gaan dromen OMDAT je lichamelijk iets mankeert. Omdat je pijn hebt of gebrek aan lucht.
Dat is dus wat anders dan dat een droom de oorzaak is, dan is de droom het gevolg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is helemaal waar Ivanna .