Welk orgaan/ingewand zit links onderin je buik? Ik heb goed bij de al gestelde vragen gekeken; een antwoord heb ik daar niet gevonden.

Tevens heb ik 38.3 koorts. In januari heb ik een acute pancreatitis gehad, er is een galsteen blijven zitten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
81.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar zitten je darmen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier zie je alles. (in spiegelbeeld)
http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec01/ch001/ch001c.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mij lijkt dat je huidige klachten niets met je doorgemaakte pancreatitis of galsteen te maken hebben.

Het beste antwoord

De linker onderbuik is nogal een groot gebied; dat gebied wordt nog groter als je bedenkt dat de meeste leken het hele bekken gebied ook tot de buik rekenen. De voortplantingsorganen zitten deels in het kleine bekken; als we het bekken tot de buik rekenen dan zouden we deze dus ook mee moeten rekenen; welke organen er bij jou lopen hangt dan dus af van of je man of vrouw bent.
Maar even uitgaande van "de buik" zoals artsen dat zien, van voor naar achteren: eerst de huid, onderhuidsvet, spieren, buikvlies, darmen met eventueel diverticels (kom ik later op), daarna weer buikvlies, spier, vetweefsel en huid. Een vergrootte milt kan tot in de linker onderbuik reiken. Tussen al dit door lopen nog de urineleiders en bloedvaten.
Als we het bekken meerekenen dan komen daar voor de vrouw de baarmoeder, eileider en eierstok en voor de man de prostaat (als die fors vergroot is althans) en zaadleiders bij.

Ik neem aan dat je met deze vraag wilt uitzoeken waar je last van hebt. Je omschrijft geen klachten, alleen koorts. Als ik dan even aanneem dat je pijn in je linker onderbuik hebt dan zou ik je toch echt aanraden om naar een arts te gaan. Je ziet zo al dat er nogal wat structuren lopen waar je precies last van hebt is niet met zekerheid te zeggen een arts kan dat wel voor je uitzoeken.

Wel kan ik zeggen dat de koorts duidt op een ontsteking, en bij pijn in de onderbuik zal de ontsteking zich dus wel in de linker onderbuik afspelen. Bij zo'n ontsteking zijn het toch vooral de darmen waar vaak een ontsteking in voorkomt. Nu loopt er in de onderbuik een specifiek stuk darm, het sigmoïd. Overal in de dikke darm kunnen uitstulpingen in de darm ontstaan, maar dit gebeurt vooral in het sigmoid. Zo'n uitstulping wordt een diverticel genoemd. Het komt vaak voor dat zo'n diverticel gaat ontsteken; er wordt dan gesproken van een diverticulitis. Diverticulitis gaat vaak vanzelf over, soms zijn antibiotica nodig en afhankelijk van de ernst is soms zelfs een operatie nodig. Jijzelf kunt de ernst niet bepalen, daar heb je echt een arts voor nodig.

Naast een diverticulitis komen bij vrouwen ontstekingen aan eileiders met enig regelmaat voor; ook dat behoeft medische behandeling.

Ik hoop dat je begrijpt dat het aantal mogelijke verklaringen voor je klachten erg groot is; ik kan dan ook niet zeggen of er zoiets bij je speelt. In mijn ogen is het wel belangrijk dat dit soort ontstekingen uitgesloten worden of behandeld worden. Vandaar mijn advies om hiermee naar een arts te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle drie de antwoorden waren behulpzaam, dank daarvoor! Alle drie ook een plus! Ik ben ermee naar de dokter geweest, maar dankzij jullie antwoorden grondiger voorbereid.

Andere antwoorden (2)

Links onderin je buik zitten darmen.

Even op een rijtje, te beginnen bij je anus:
- eerst je anus, het allerlaatste stuk van je spijsverteringsorgaan
- dan je endeldarm, die loopt recht omhoog vanaf je anus
- dan je dikke darm, die maakt gelijk een bocht naar links. Hij loopt een stukje horizontaal, tot links onderin je buik. Dan gaat hij naar boven.

Later gaat je dikke darm over in de dunne darm en die kronkelt door je buikholte en komt ook nog in de buurt van de linkeronderhoek.

Maar wat is de achtergrond van je vraag? Heb je pijn linksonderin je buik? Het kan zijn dat er lucht in je darmen zit, dat kan flink pijnlijk zijn. Maar je krijgt daar geen koorts van. Wellicht kun je me je vraag dan beter naar een arts gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Links onderin je buik zit een stuk van je dikke darm. Ook je dunne darm kronkelt hier deels. Bij vrouwen zit er een eierstok (ligt aan welke plek je precies bedoelt). Als je pijn hebt zou dat ook in het lieskanaal kunnen zijn?
Bij vragen, ga naar je arts. Feiten als een orgaan p een plek, kan hier beantwoord worden, maar het klinkt alsof er een diepere vraag schuilgaat. Te complex om digitaal te beoordelen