Hoe kom ik erachter of ik teveel slaap? Ps: jongen, 19 jaar, mbo opleiding sport (cios), en heb voldoende rust

Ik slaap per nacht zon 8,5 uur. Ik ben overdag veel moe en heb weinig energie. Ik sport genoeg en geloof niet dat mijn vermoeide gevoel daar vandaan komt, in tegendeel.
Ik wil nu proberen per nacht 7 uur te slapen om er zo na een tijd achter te komen of het lange slapen de oorzaak is.
Hoe lang duurt het voordat ik het weet? En is het slim om dit zo aan te pakken? Ik ben benieuwd naar jullie adviezen, als ik er niet uit kom ga ik naar de dokter.
Alvast bedankt

Amadea
9 jaar geleden
Bij 9 uur slaap per nacht voel ik mij op m'n best. Wie weet slaap jij juist te weinig in plaats van teveel!
Ritsuka
9 jaar geleden
7 uur is wel de ondergrens van genoeg slapen, tussen 7 en 9 uur word aangeraden, dus momenteel zit je goed.
Heb je al eens naar je voeding gekeken? En ben je lichamelijk moe of geestelijk moe?
Bij de huisarts bloed laten prikken lijkt mij wel handig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moeheid overdag komt vaak door overgevoeligheid voor voedsel. Denk aan melkproducten, glutenhoudend voedsel of suiker.
Schrap deze uit je om beurten uit je dieet voor 3 maanden en zie wat de gevolgen zijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je geeft niet alle feiten, je gewicht? en wat doe je overdag, behalve af en toe sporten? Ook als je niet goed eet, kun je je moe blijven voelen. Ga eens naar een diëtist[e] en bespreek wat je per dag eet en drinkt en wanneer je eet [tijd]. Er zijn mensen die met 4 of 5 uur slapen iedere nacht goed kunnen werken/ leven iedere dag, waar dat aan ligt weet ik niet. Dan is er ook nog het punt dat je ** teveel ** kunt slapen! Advies Ga een paar weken iedere avond op dezelfde tijd naar bed en zet de volgende dag de wekker op dezelfde tijd. Dus bijvoorbeeld om twaalf uur [24.00 uur] naar bed en om acht uur [08.00 uur] opstaan. Wel volhouden en niet na een week denken: 't zal wel. Waarom acht uur? Dat is het gemiddelde wat een mens nodig heeft aan slaap per nacht. Na een paar weken ben je minder moe of juist niet. Dit wel combineren met goed eten [overleggen met diëtiste] en genoeg beweging. Als je overdag niet sport, maak dan een wandeling van een half uurtje of ga een stuk fietsen.

Als je niet werkt, zoek een bezigheid. Vrijwilligerswerk is er in overvloed en vrijwilligers worden zeer gewaardeerd. Als je 5 dagen niets doet in de werkweek, zou je minstens 3 dagdelen, maar beter nog 5, aan de slag kunnen gaan. Vergeet niet om contact op te nemen met je huisarts, zou verstandig zijn.
Ritsuka
9 jaar geleden
als je bepaald voedsel 3 maanden lang gaat schrappen en daarna weer gaat eten, is er grote kans dat je last gaat krijgen. Want je lichaam stopt met de enzymen aanmaken om het te verteren.
Ik zou eerst eens andere oorzaken uitsluiten bij de huisarts, door bijvoorbeeld bloedonderzoek te laten doen, voordat je zelf gaat lopen dokteren met vanalles.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ritsuka ja bloedonderzoek is een goed begin, om te onderzoeken of je tekorten hebt bijVitaminen of een niet goed werkzaam orgaan of hormoon.
Maar voedsel intoleranties, die als klacht vermoeidheid geven. Zijn niet te detecteren met een dokters bloedtest.
En 3 maanden is een goede tijdsduur om je lichaam rust te geven. Zou je dan weer beginnen, zal je lichaam echt niet een tegen reactie geven, als je er geen intollerantie zou hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka
Zeven uur is geen harde ondergrens.
Iedereen heeft een andere slaapbehoefte, maar deze hangt niet zozeer af van het aantal uren slaap maar van het aantal slaapcycli (lichte slaap, matig diepe slaap, diepe slaap, REM-slaap).
Sommige mensen kunnen af met vier slaapcycli (vier tot zes uur per dag; ik slaap zelf bijvoorbeeld gemiddeld 4,5 uur per dag) en anderen hebben er vijf of soms wel zes nodig; tussen de 7 en 9 uur slaap per dag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou inderdaad gaan voor de huisarts en mogelijk een bloedtest, vermoeidheid is onder andere een oorzaak van vitamine tekort, bijvoorbeeld vitamine D.
Waarom zou je zelf gaan dokteren, door van alles uit te proberen, als je huisarts met een paar simpele testjes kan onderzoeken wat daadwerkelijk de oorzaak is?

Antwoorden (1)

het lijkt me een gezonde dosis slaap.

mogelijk ligt de oorzaak van je vermoeidheid ergens anders in.

kijk eens naar je voedingspatroon. krijg je alle stoffen binnen die in een verantwoorde maaltijd horen te zitten? eet je genoeg, en geregeld?

hoe is je slaapritme (geregelde tijden in je bed, en weer uit je bed, ofwel, een ritme)

neem je niet te veel hooi op je vork (spreekwoordelijk dan, uiteraard ;.) )
sporten, werken, studie, etc?
misschien heb je wat onder de leden, een tekort aan een bepaalde voedingsstof.

het lijkt me idd verstandig om een bezoekje te brengen aan je huisarts.
grote kans dat ze bv je ijzergehalte wil controleren.

vermoeidheid kan vele oorzaken hebben, buiten het aantal uren slaap om.

hoe lang het gaat duren voor je het weet ligt er wrs aan hoe lang het gaat duren voor je naar de huisarts gaat, welke conclusie deze kan trekken, en wat je hiermee doet.

er is ook een kans dat de huisarts niks kan vinden.
in dat geval: laat je niet afschepen, en zeker niet als je zelf weet dat je slaapritme en voedingspatroon gezond zijn.

je lichaam geeft aan de slaap nodig te hebben, dus waarom zou hieraan willen tornen als het een normaal aantal uren slaap betreft?

neem het er lekker van zou ik zeggen ;)