Waarom mag een radioloog de uitslag van een nierscan niet direct geven aan de patient?

Moet dit altijd via de huisarts of alleen bij complicaties?

9.7K
ronron1212
9 jaar geleden
Meestal maakt een assistent de foto en die moet daarna worden beoordeeld en dat kost wel even tijd.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
een patient kan er weinig mee

Antwoorden (2)

De radioloog is eigenlijk geen arts, maar alleen fotograaf. Hij moet de foto's bekijken of ze goed gelukt zijn en dan doorsturen naar de arts die e.e.a. heeft aangevraagd. De arts moet aan de hand van de foto's een diagnose stellen.

Toegevoegd na 57 seconden:
Foto - scan valt onder dezelfde noemer.
9 jaar geleden
fremar
9 jaar geleden
Het is niet altijd even duidelijk wat er mis is met een patiënt. Naast labo-onderzoeken kan je als radioloog ook helpen. Met behulp van röntgenstralen, ultrasone geluiden of magnetische resonantie maak je beelden van het inwendige (de binnenkant) van de patiënt. Je bekijkt de beelden en bespreekt die met de specialist die de patiënt naar jou heeft doorverwezen. Daarbij is het van belang dat je zowel iets kan aantonen (een breuk, een inwendige bloeding) als dat je iets kan uitsluiten (het is zeker géén breuk).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Radiologen zijn wel degelijk arts! Na de studie geneeskunde moet je nog minimaal 5 jaar de radiologie opleiding volgen voordat je jezelf radioloog mag noemen.
Op zich mag een radioloog dat wel. Radiologen zijn artsen en dus volledig bevoegd om diagnoses te stellen. De radioloog is voor zijn informatie voor een groot deel afhankelijk van wat de aanvragend arts hem vertelt. In de praktijk is deze informatie echter maar erg summier. Datgene wat er gezien wordt op de foto's moet geïnterpreteerd worden aan de hand van alle overige informatie. Een radioloog heeft dus heel vaak gewoon te weinig informatie om een diagnose te kunnen stellen. Als de radioloog geen diagnose heeft dan kan hij die natuurlijk ook niet mededelen.

Het is overigens maar zeer de vraag of je geholpen bent door een radioloog. Meestal worden de onderzoeken gedaan door een radiologisch laborant of radiologisch medewerker. Deze bekijken de foto's wel om de kwaliteit ervan te beoordelen. Een ervaren laborant zal op zo'n foto doorgaans vast wel afwijkingen kunnen zien en mogelijk deze afwijkingen kunnen interpreteren. Dat betekent dat die laborant in de praktijk dus echt wel een idee heeft wat er aan de hand zou kunnen zijn. Laboranten zijn echter géén arts en mogen dus geen diagnose stellen. Het stellen van een diagnose is nu eenmaal een voorbehouden iets voor artsen.
Als de laborant de foto's dus al kan interpreteren dan moet hij dus toch zijn mond houden. Anders heeft hij wettelijk gezien een diagnose gesteld en dat is dus niet toegestaan; hij is er dan zelfs tuchtrechtelijk voor aansprakelijk.

De onderzoeken worden later door de radioloog uitgebreid bekeken, in ruimtes die daarvoor ook veel beter geschikt zijn. Pas dan wordt alle informatie op een rij gezet, zo nodig overleg gepleegd met de aanvragend arts. Al deze informatie leidt dan uiteindelijk (hopelijk) tot een diagnose.

Er zijn ook situaties waarin de radioloog zelf onderzoek doet. In zo'n geval mag de radioloog dus wel degelijk vertellen wat er gezien wordt en zonder verder overleg verder onderzoek instellen of zelfs een behandeling geven. Dit laatste geldt natuurlijk alleen als het een radiologische behandeling betreft.