Het ontstaan van jicht hangt samen met een verhoogd urinezuurgehalte in het bloed. Urinezuur is een afbraakproduct van eiwitten. Een verhoogde concentratie in het bloed kan het gevolg zijn van een overproductie van urinezuur of van een verminderde afvoer door de nieren. Meestal gaat het om een verminderde uitscheiding door de nieren. Het urinezuur vormt in het gewricht kristallen die daar een ontsteking veroorzaken. De opeenhoping van kristallen kan zich manifesteren als een verdikking rond de gewrichten en aan de randen van de oorschelp. Deze verdikkingen worden tophi of jichtknobbels genoemd.
Het is goed om de huisarts in te schakelen wanneer u verschijnselen van een ontstoken gewricht heeft, zeker wanneer de ontstekingen vaker terugkomen.
Wanneer de diagnose jicht bij u gesteld is en u krijgt opnieuw een ontstoken gewricht, dan kunt u zelf starten met medicijnen. Wanneer binnen 3-5 dagen uw klachten niet verminderen is alsnog een bezoek aan uw huisarts aan te raden. Ook bij meer dan drie aanvallen per jaar is het verstandig dit met uw huisarts te bespreken.
Geef een gewricht dat dik, rood, warm en pijnlijk is, voldoende rust. Leg het been hoog als jicht in de voet of in het been zit. Draag de arm met jicht in een mitella of leg de arm op een kussen op tafel te rusten.
Koelen met een natte doek of met ijs geeft verlichting. Doe geen plastic om de natte doek (daardoor wordt het gewricht juist warm) en houd de doek steeds koel. Bij gebruik van ijs is het verstandig om de ijsklontjes in een plastic zakje te doen en dat te omwikkelen met een theedoek zodat de huid niet bevriest.
Zodra de klachten minder worden, is het belangrijk om regelmatig te bewegen. Dit voorkomt stijfheid en door een betere bloeddoorstroming wordt het herstel bevorderd. Zware of lange belasting moet wel vermeden worden.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook voeding aanpassen : geen alcohol en geen rood vlees.