Enkel blokkeert en knakt bij lopen na gescheurde enkelbanden, hoe kan dit?

Ik heb ongeveer 3 a 4 weken voor de 7e keer mijn rechter enkel verzwikt, gelijk tintelen enz. hele riedeltje. Foto laten maken, geen breuk en helaas foto niet mogen bekijken. Buitenzijde dikke bloeduitstorting te zien en binnenzijde blauw/gele gloed. Nu kan ik mijn enkel weer belasten, alleen bij het lopen knakt hij, dit doet zo nu en dan pijn, maar daarnaast slaat hij op slot en moet ik OF de enkel weer terug doen in een standje ervoor of erdoor heen knakken met een luide knap te horen en een steek.
enig idee wat dit kan zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (1)

Wat het kán zijn is bijvoorbeeld een losgeraakt kraakbeenstukje in de enkel (meestal van het sprongbeen) dat klem komt te zitten binnenin het gewricht, of een instabiliteit van de enkel.

Wat het ís, zul je aan je (huis)arts moeten vragen.

Het is me niet helemaal duidelijk of je nu 3 á 4 weken geleden voor de zevende keer door je enkel gegaan bent of dat je zeven keer in een tijdsbestek van 3 à 4 weken je enkel het gezwikt, maar voor het eerste advies maakt dat misschien niet eens zoveel uit: je moet de eerste tijd (een week of zes) na zo'n letsel je enkel ontzien, plotse bewegingen mijden en eventueel tape of een brace gebruiken om opnieuw zwikken te voorkomen. Daarna kun je het beste naar een fysiotherapeut gaan om de spieren van je enkels te verstevigen met gerichte oefeningen. Als je een al dan niet aangeboren hypermobiliteit/hyperlaxiteit hebt van de enkel dan is het mogelijk dat je heel vaak je enkel zwikt zonder veel pijn of letsel, maar ook dan geldt dat bij vaker zwikken de instabiliteit alleen maar toeneemt en een steeds groter probleem kan worden. In die situaties is misschien een wat kortere herstelperiode nodig voor het acute letsel, maar is gerichte fysiotherapie en het houden van leefregels mogelijk nog belangrijker.

Ga dus naar je huisarts en laat je enkel verder onderzoeken. Zowel een los stukje kraakbeen (mogelijk met een klein botfragmentje afgebroken) als instabiliteit kunnen op den duur meer schade aan het gewricht veroorzaken, dus het is zaak om eerst uit te laten zoeken wat er nu aan de hand is, zodat er indien nodig een behandeling gestart kan worden.