Hoe komt het dat zoveel meer kinderen notenallergie hebben dan 25 jaar geleden?

Mijn kinderen mogen geen pindakaas mee naar school en als ik met een groepje kinderen op pad ga dan krijg ik regelmatig een injectiespuit mee voor gebruik bij eventuele allergie-aanvallen.
Vroeger was dit volgens mij niet zo.

Toegevoegd na 2 dagen:
Naar aanleiding van de reacties: ik heb het over pinda- en cashewnotenallergie.
Beiden zijn strikt genomen geen noot.
Hier nog info maar daarin wordt niet gezegd of er toe- of afname van de incidentie is.

http://www.ntvg.nl/artikelen/allergie-voor-cashewnoten-en-pindas/volledig

9 jaar geleden
1.4K
paulus811
9 jaar geleden
Vroeger waren kinderen gewoon ' druk' , nu lijkt het mode om te roepen dat je kind ADHD heeft.
tinus1969
9 jaar geleden
Er is een hele botte reden: Vroeger gingen die kinderen dood aan hun allergie -en met dode kinderen hoef je geen rekening meer te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar Paulus, een ernstige allergie waarvan kinderen een dodelijke allergische reactie kunnen krijgen (want daar heb je het over wanneer iemand een epi-pen bij zich draagt) kun je toch moeilijk vergelijken met ADHD. Het is echt niet zo dat vroeger kinderen die dood gingen aan een anafylactische reactie, 'gewoon druk' werden genoemd. Ik vermoed zelfs dat ze heel rustig waren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zojuist een docent deze vraag gesteld die al vele jarem brugklas les geeft. Hij zegt dat kinderen in al die jaren niet veel drukker, dommer en kwetsbaarder zijn geworden. Al doet de media dit vaak denken. Wel zie je dat de aandacht en motivatie achteruit gaat al kan dit natuurlijk ook aan de docent liggen xD Vroeger luste veel kinderen geen noten. Zou dit misschien komen vanwege de allergie die misschien niet werd vast gesteld? En onze variatie aan voedsel is ook veel diverser als vroeger. De kans dat je nu iets tegenkomt waarop je lichaam verkeerd reageerd is dan ook groter geworden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tinus1969: Ik denk dat hier met vroeger ongeveer 30 jaar geleden wordt bedoelt. (zeg maar 1 generatie terug)
Poet
9 jaar geleden
Het gaat me niet over druk gedrag maar om Ik heb het niet over druk maar over de gevoeligheid voor de anafylactische reactie die @Lies12 noemt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is geen antwoord op je vraag, maar pindakaas bevat geen noten. Pinda's zijn peulvruchten. De verwerking van pindakaas vindt soms plaats in een ruimte waar ook noten verwerkt worden. Dat dus wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zijn inderdaad twee verschillende allergieën, die niks met elkaar te maken hebben. zie kruisreacties:
http://www.voedselallergie.nl/allergenen/20-pinda.html
http://www.voedselallergie.nl/allergenen/21-noten.html
Deze site ondersteund deels de veronderstelling in de vraag:
"Ook lijkt pinda-allergie steeds vaker voor te komen."

Het beste antwoord

Er zijn niet zoveel meer kinderen met een noten allergie als vroeger. Mogelijk wordt intolerantie en allergie op een hoop gegooid. Intolerantie is vervelend, maar niet dodelijk, allergie is ook vervelend en kan dodelijk zijn.

Van kinderen onder de 6 jaar heeft tussen de 0,03-0,2% een notenallergie. Van alle jongeren van 6 tot 18 jaar heeft waarschijnlijk 0,2-2,3% een notenallergie. Als je met kinderen tot 18 jaar op stap gaat moet je dus al met bijna 50 kinderen op stap om er één met noten allergie bij je te hebben. Bij kinderen tot 6 jaar al met zo'n 500 kinderen!

De huidige tijdsgeest is er een van wet en regelgeving, op het absurde af, met het idee dat je daarmee mensen kunt beschermen. Sinds kort (of binnenkort) moet er op alle voedsel dat verkocht wordt vermeld worden welke allergieën gevaarlijk kunnen zijn. Alsof dat helpt. Alsof iemand die een gluten allergie heeft dat niet weet en dus niet weet wat hij/zij wel niet mag eten. En als hij/zij niet weet dat hij/zij een glutenallergie heeft dan is vermelden zinloos want dan zegt de informatie je niets (pas als je het op hebt, als je acuut zo'n allergie ontwikkeld).

Wat zou kunnen is dat er natuurlijk echt eentje in de klas zit die het echt heeft. Dan is het logisch dat er maatregelen genomen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beter jammer dat je bron niks over je 1e stelling zegt en dus ook niet over de vraag.