wat kan ik doen om mijn stem terug te winnen,behalve je stem laten rusten?

Ik ben onlangs naar een fuif geweest en ja ik ben heel hees geworden tot nu. Ik heb vandaag en morgen een heel belangrijk gesprek en wil niet meer hees zijn want dat doet mijn zelfvertrouwen dalen. Ik wil terug mijn stem maar hoe doe ik dat in zo een korte tijd? Hoelang duurt heesheid vooraleer je hees bent?

Toegevoegd na 21 uur:
Ik denk dat het gaat om laryngitis of zoiets want het is nu dag 5 dat ik hees ben ,ik hoest om de slijmen weg te doen en mijn stembanden zitten precies onder de slijm,ik heb het soms warm en als ik mijn hoofd naar achter kantel en ik hoest hoest ik heel zwaar. Ik had op vrijdag op een feest alcohol gedronken,af en toe gerookt en ja ook mijn stem misbruikt. Misschien laryngitis of..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.9K

Antwoorden (3)

Gorgel met vloeistoffen. Gorgelen hydrateert de keel, verzacht je stembanden en versnelt de genezing van je stem.
Drink veel water. Hou je lichaam gehydrateerd terwijl je stem herstelt. Door wat meer te drinken dan normaal kan je keel genoeg vocht aanmaken om je stem terug te krijgen.
Heb geduld. Je stembanden zullen weer genezen en hun normale toestand terugkrijgen na verloop van tijd. Als je van je stem afhankelijk bent voor je werk is geduld misschien moeilijk; maar het is noodzakelijk.
Ga naar de dokter als je stem niet binnen een paar dagen terug is. Langdurig verlies van je stem kan een symptoom zijn van een ernstige medische toestand die behandeling behoeft.
fremar
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Je lichaam bestaat voor pakweg 2/3 uit water, dus zo'n 50 liter.
"wat meer te drinken dan normaal kan je keel genoeg vocht aanmaken " is dus volstrekt overbodig.
Doe er een natte doek met zout water en daaromheen een sjaal omheen. Dat gaat lekker broeien en het zout zorgt ervoor dat e.e.a. verzacht en geneest.

Zakdoekje of ander dun doekje flink vochtig maken
zout er op strooien (flinke schep), doekje dichtvouwen zo dat het zout aan de binnenkant zit
tegen je keel leggen
sjaal eromheen
Nachtje laten zitten en morgen pas weer eraf doen.

Het voelt vies aan maar werkt uitstekend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Uit opoe's medicijnboek?
Heeft geen enkele betekenis.
-Een middeltje uit grootmoeders tijd. Vies, maar gebruikt door zangers.
Koop Jeneverbessen. Gewoon uit de supermarkt. Als die ze niet heeft kun je het bij een natuurvoedingszaak krijgen. Normaliter worden ze gebruikt bij het bereiden van vlees.
Neem 2 bessen, kauw ze fijn, en neem kleine slokjes water wat op kamertemperatuur is. Gorgel ermee, slik het met kleine slokjes door.
-Niet fluisteren. Daarmee kun je je stembanden verder overbelasten. Probeer niet te veel te praten.
-Drink veel Kamillethee, maar niet te warm. Eerder lauw.
Je stembanden kunnen ook (doordat je je keel ver open hebt gehad met zingen of hard praten) een virusje hebben opgepikt. In dat geval is het een kwestie van uitzieken. Wanneer je je koortsig voelt kun je het beste even langs de huisarts gaan.
Stel dat je er vaker last van krijgt kan het zijn dat je je stem niet goed gebruikt. Steek dan je licht eens op bij een goede zangpedagoog, een logopedist, of laat je evt. doorverwijzen voor verder medisch onderzoek (kno arts).
Beterschap!