Wanneer je net een hersenschudding hebt, wordt ook geadviseerd veel te rusten.
Doordat je licht en geluid moeilijk kunt verdragen ga je dit vanzelf ook doen. Toch kun je niet alle prikkels van buitenaf uitschakelen. Het opnemen van deze prikkels maakt je vermoeid. Wanneer je een aantal weken verder bent, kost het moeite om je concentreren, dagelijkse dingen te doen. Dit kan ff duren, sommige mensen hebben hier lang last van. Ook dit is heel vermoeiend. Zelf heb ik twee jaar (langzaam minderend) last gehad van een hersenschudding. Het is nu twee en een half jaar geleden, heb nog steeds moeite met meerdere geluiden tegelijk, soms concentratie.
Wat mij door een neuroloog is gezegd geworden (eenvoudig uitgelegd): Bij een hersenschudding worden "plaatjes" rechtgezet, dus ze maken geen verbinding meer, door activiteit (werken, lezen ed ) moeten je hersens weer de verbinding maken, dit is goed om de functie weer te verbeteren. Dit alles natuurlijk pas na een rustperiode, nit de tweede week. Mij heeft het geholpen. En heb soms nog last van geluid en licht, vergeetachtigheid Je bent voor de buitenwereld weer beter en mensen denken er niet meer aan, zelf ook niet trouwens, maar dat maakt het soms moeilijker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Krijg je een klap tegen je hoofd, dan gaat er een schokgolf van trek- en strekkrachten door je hersenen. Die beschadigt de prefrontale schors en de slaapzijden van het brein. Het zijn de gebieden waar het werkgeheugen, de aandacht, planning en snelheid van denktempo zijn gelokaliseerd. Opvallend is dat het niet uitmaakt of je hoofd nu aan de achterkant, de zijkant of de voorkant wordt geraakt. Het zijn altijd dezelfde neuro-anatomische zones die worden beschadigd.

Wat na een aanvankelijk herstel veelal overblijft zijn ‘onzichtbare’ klachten, waar iemand vaak pas last van krijgt als hij weer aan het werk gaat. Dan merkt zo-iemand pas dat hij moeite heeft vlot teksten te lezen, vergaderingen te volgen of zijn aandacht bij zijn werk of het autorijden te houden. De link met een eerder opgedane klap tegen het hoofd wordt alleen lang niet altijd gelegd. Matser: ‘Veel mensen denken dat ze eenburnout hebben. Daarom is het ook zo belangrijk om goed door te vragen. Bij hersenletsel is sprake van een breekpunt. Er is een duidelijk begin van de klachten: voor het trauma voelde iemand zich goed, daarna niet meer. De klachten zijn ook meteen in volle omvang aanwezig. Bij een burnout ontwikkelen de klachten zich vaak geleidelijk aan. Verder is vermoeidheid een onderscheidend kenmerk. Mensen met een burnout zijn de hele dag verschrikkelijk moe, mensen met hersenschade beginnen de dag vaak redelijk fit maar storten na een uur of vier, vijf helemaal in.’

Door beschadiging van de neuro-anatomische zones wordt je zo moe.