Heb ik bloedarmoede of iets dergelijks? (zie uitleg)

Ik heb bijna altijd als ik op mijn hurken zit en weer op sta, dat ik even wazig zie en vlekken voor mijn ogen krijg. Daarbij een raar gevoel in mijn hoofd. Wat is dit?

Ik weet niet of dit er ook mee te maken heeft, maar ik heb ook last van wagenziekte. Althans, dat denk ik. Als ik achterin een auto zit, kan ik niet goed tegen bochten, rotondes enz. Ik krijg dan ook een beetje een dizzy gevoel in mijn hoofd. Maar ik word niet misselijk zoals eigenlijk wel bij wagenziekte hoort.

Weet iemand wat dit kan zijn, bloedarmoede ofzo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
dat is gewoon lage bloeddruk. hoe oud ben je en wat is je lengte en gewicht? in de puberteit als je lang en dun bent heb je dit sneller
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben al een hele poos uit de puberteit. Ben in de 20. Ik ben ong. 50 kg en ong. 1,55 m.
tinus1969
9 jaar geleden
Wat je vertelt over opstaan klinkt als orthostatische hypotensie -en dat is een duur woord voor een bloeddrukdaling door opstaan, waardoor je bloed zich moet herverdelen (simpel samengevat).
Soms komt dat door medicijnen, vaak is er geen oorzaak. Bij twijfel naar de huisarts.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthostatische_hypotensie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even naar je huisarts! Die kan wel antwoord geven op je vraag.
Ritsuka
9 jaar geleden
ik ben 25 en heb het ook nog regelmatig, gewoon rustiger opstaan, eventueel je bloeddruk laten controleren en verder gewoon goed eten en drinken.
iets meer zouten kan soms helpen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad; als je je zorgen maakt, ga naar de huisarts! Iets anders:
Hoe goed is je conditie? Ik had tot mijn twintigste een heel slechte conditie en had soms zelfs moeite om rechtop te blijven staan in de douche. Nu heb ik ook een lage bloeddruk, dus ik vond het wel makkelijk om het waas voor mijn ogen en duizeligheid daaraan toe te schrijven.
Tegen mij zei de huisarts dat ik meer aan lichaamsbeweging moest gaan doen, maar dat wilde ik eigenlijk niet horen. Maar ik ben heel blij dat ik dat uiteindelijk wel ben gaan doen, want sindsdien is het probleem van duizeligheid en sterretjes zien bijna helemaal verdwenen. Alleen 's ochtends bij het opstaan heb ik er nog last van. Misschien heb je verder een topconditie, maar mocht dat niet zo zijn, ga dan iets doen wat je leuk vindt (of leuk kan leren te vinden). Wandelen is heel goed, zwemmen ook, touwtjespringen, spelsporten, etc. Zorg goed voor jezelf!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je leeftijd en gewicht ten spijt, kan het toch wel lage bloeddruk zijn; ik sluit me aan bij de anderen in het advies om als je het niet vertrouwt naar de huisarts te gaan. Je conditie en bloeddruk hebben niet zo heel veel met elkaar te maken; er is wel enige wisselwerking, maar ik ken diverse sporters met een vrij lage en behoorlijk hoge bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt me eerder een lage bloeddruk dan bloedarmoede. Daar heb je heel andere symptomen van. En wagenziekte is WEER een heel ander verhaal.

Het beste antwoord

Ik las in de kantlijn de vraag "heb ik bloedarmoede" en ging er vanuit dat iemand vragen had over de uitslag van een bloedonderzoek. Maar jij hebt een vraag over symptomen, en op je vraag is geen antwoord te geven als je niet naar je huisarts gaat voor verder onderzoek.

Wel even kort: duizelig worden als je overeind komt na gehurkt zitten, liggen of ook gewoon op een stoel zitten, is vrij normaal. We noemen het orthostatische hypotensie, dat wil zeggen dat je bloeddruk even daalt door je houding. Als je opstaat of zelfs als je gaat zitten nadat je gelegen hebt, moeten je hart en vaten zich even aanpassen aan de nieuwe situatie. Je lichaam moet even iets meer kracht gebruiken om genoeg bloed naar je hersenen te krijgen, omdat er tegen de zwaartekracht in gewerkt moet worden. Dat is helemaal niet erg want dat kan ons lichaam best aan, maar er is soms een kort moment waarop je al wel staat, terwijl je systeem zich nog niet heeft aangepast aan het feit dat je staat. Dat gebeurt vooral als je snel opstaat. Het wordt dan even zwart voor je ogen en je voelt je heel licht in je hoofd. Als je gewoon even rustig blijft staan en je eventueel ergens aan vasthoudt, óf als je wat langzamer opstaat een volgende keer, dan trekt het vanzelf weg.

Nu is het wél zo dat dit soort verschijnselen vaker voorkomen als je bijvoorbeeld een vorm van bloedarmoede hebt. Maar het is dan niet de enige klacht. Bij bloedarmoede horen verder klachten als vermoeidheid, spierzwakte, snel uitgeput zijn (buiten adem) bij inspanning, zweten, hartkloppingen, koude handen en voeten, bleekheid (vooral de lippen maar ook onder de nagels is dat zichtbaar), gebarsten mondhoeken, duizeligheid (dus niet alleen bij het opstaan) en soms nog allerlei andere klachten zoals problemen met maag en darmen, slecht kunnen slapen, etc.

Als je dat soort klachten hebt, of als je je om andere redenen zorgen maakt, dan is het verstandig om naar je huisarts te gaan. Als die een vermoeden heeft dat je inderdaad bloedarmoede hebt, kan dit heel simpel getest worden. En als er andere oorzaken mogelijk zijn, kan de huisarts daar ook naar kijken.

Wagenziekte is iets waar veel mensen last van hebben, dat kan ik hier zo niet bij plaatsen. Als je het eerder niet had, zou het kunnen dat je bijvoorbeeld een propje in je oor hebt of dat je lichaam door stress (zowel mentaal als lichamelijk) wat gevoeliger is hiervoor.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je met "bijna altijd" bedoelt dat je het al heel lang hebt, dan zou ik er zéker niets achter zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Je bent altijd zo duidelijk in je uitleg, dat mensen zich na lezing een stuk geruster moeten voelen. Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat vind ik een mooi compliment Ivana, dank daarvoor!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal eens met Ivan dus van mij ook een Plus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteraard bedoel ik Ivana ;-)