Ik heb Last van mijn rechterzij bij warm eten , hoe kan dit?

Het begon zondag , toen ik een bitterbal at en ineens heel last kreeg in mijn rechterzij toen ik hem doorslikte. Het voelt als een soort steek. Sindsdien heb ik nu al een paar dagen last bij het slikken van warm eten. En vind dit een rare plek om last te krijgen aangezien het eten daar niet langs komt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.2K
Amadea
9 jaar geleden
Heb je vlak voor dat warme eten misschien gesport?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee , had een verjaardag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zitten veel organen aan de rechterkant, milt, gal, lever zelfs een deel van je dikke darm kan daar nog net zitten, misschie iets blinde darm. Persoonlijk zou ik het even aanzien en je eten goed kauwen. Na een weekje niet over dan misschien even de huisarts raadplegen maar dan zal het echt wel over zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De milt zit niet rechts, maar links!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En gal is geen orgaan. En je blindedarm zit in je onderbuik.

Antwoorden (1)

Aan de rechter kant in je bovenbuik zitten je lever met galblaas en delen van je darmen.
Op het moment dat je voedsel eet zal je galblaas samenknijpen om de daarin opgeslagen gal in je darmen te brengen. Als er bijvoorbeeld stenen in he galblaas zitten dan kan dat dus een krampende of stekende pijn geven in je rechter bovenbuik of rechter flank.
Aangezien gal nodig is bij vertering van vetten knijpt je galblaas harder samen bij het eten van iets vets, zoals een bitterbal; warm eten/ avondeten bevat meestal ook meer vet dan de andere maaltijden.

Over de inwendige organen bevinden zich nog spieren en de huid, die op zich ook stekende pijn kunnen geven. Bij klachten van de spieren, huid, darmen of lever zijn de klachten echter niet gerelateerd aan het eten. De maag en slokdarm kunnen ook pijnklachten geven die gerelateerd zijn aan eten, maar die zijn weer ergens anders gelokaliseerd.
Dan blijft dus de galblaas als enige over.

Op zich zijn galstenen goedaardig en trekken de klachten ook weer weg. Mocht je er last van blijven houden, dan is het natuurlijk wel verstandig om een arts te bezoeken. Mocht je er koorts bij krijgen of hevige aanvallen met bewegingsdrang, dan zo spoedig mogelijk een arts bezoeken.