kan buikpijn die niet overgaat ondanks pijnstillers, te wijten zijn aan buikgriep?

Mijn schoonzoon heeft al de hele dag spasmen en pijn in maag en darmen. Hij nam al 4 x buscopan en 4 x daphalgan (sinds 15 uur deze namiddag).
De dokter van wacht kwam, keek heel vluchtig, en zei dat het buikgriep was. Hij gaf hem geen verdere medicatie behalve : veel drinken en bed houden.
Er is geen diarree noch braken, alleen die hevige pijn.
Nu maak ik me toch wat zorgen. de pijn is niet op een specifieke plaats, dus geen gevaar voor blindedarmontsteking. En ik vind ook dat de dokter onvoldoende onderzocht heeft : hij heeft niet eens naar de buik gekeken....
Kan dat, dat pijn die niet over gaat ondanks pijnstillers, gewoon buikgriep is?

Reddie
9 jaar geleden
"de pijn is niet op een specifieke plaats",
dat is bijna de beste aanwijzing voor een blindedarmontsteking.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
buikpijn komt waarschijnlijk Door de pijnstillers. die werken trouwens niet voor buikpijn
liveisgreat
9 jaar geleden
@reddie : is blindedarm dan niet "onderaan links" of zo?
@ niels: buscopan is krampwerend... zou normaal toch op zijn minst die spasmen moeten verminderen, maar helaas.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Buscopan is inderdaad tegen krampen, maar werkt juist een infectie vaak maar weinig. De paracetamol kan echt wel helpen tegen buikpijn, maar bij infecties werkt het vaak weer weinig. Dat de buikpijn door de pijnstillers komt lijkt me wel erg onwaarschijnlijk. Paracetamol geeft geen buikpijn als bijwerking (paracetamol met codeine kan dat wel), maar ik neem ook aan dat de pijn er al was voordat de paracetamol en buscopan werd genomen. De pijn bij een blindedarmontsteking zit (althans meestal) rechts-onder. De pijn begint echter vaak rondom de navel of in de hele buik. Als dat zo is, dan zou lichamelijk onderzoek hem nog niet verder helpen; daarmee is dan nog geen onderscheid te maken tussen buikgriep en blindedarmontsteking. In een later stadium is dat onderscheid natuurlijk wel te maken.
liveisgreat
9 jaar geleden
inderdaad Flipjeboot, buscopan is niet ontstekingsremmend en paracetamol heeft geen buikpijn al bijwerking.
De pijn was er uiteraard al voordat hij iets ingenomen heeft. Hij is een hele grote "medicatie-hater" maar kon op de lange duur niet meer anders door de pijn. Maar het hielp dus geen lor.
Mijn dochter is nu laxol gaan halen, al hij binnen 2 uur geen stoelgang heeft moet hij naar het ziekenhuis. De dokter van wacht wilde niet meer terugkomen, dus ze hebben naar een ziekenhuis gebeld. Die raadden hem dus laxol aan (nog nooit van gehoord... aan de naam te horen een laxeermiddel...)
Hij haat ziekenhuizen, dus het zal een hele toer zijn om hem naar een spoedafdeling te krijgen, maar de pijn wordt steeds heviger ....:-/.
Ik begin steeds minder te denken dat het een buikgriepje is... hij voelt zich ook helemaal niet grieperig of zo. enkel pijn, pijn en nog eens pijn. Pffff...
liveisgreat
9 jaar geleden
sorry het is laxido, geen laxol. heel raar, ik heb het even opgezocht. een natuurlijk middel, dat zal mijn schoonzoon ook wel zo gevraagd hebben....
het is iets wat op langere termjn zou helpen tegen obstipatie. hoe kan hij dan binnen de 2 uren stoelgang hebben?
het wordt gewoon afwachten dus....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.viata.be/laxido-natuur-constipatie-dagelijks-gebruik-stoelgangbevorderend-zakjes-20-stuks-nl
De stof met de laxerende werking erin is Macrogol 3350 ofwel:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Polyethyleenglycol
Niet echt natuurlijk te noemen, maar dat zou mij even niet uitmaken.
Zie het maar als een kunst-vezel: het neemt veel water op en daardoor zachtere ontlasting. Wel blijven drinken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer je het niet vertrouwd en niet kunt wachten tot morgen ga dan naar spoedhulp. En dien een klacht in tegen de wacht arts. Kan echtniet. Zonder debuik te onderzoeken medicijn geven.. en niet meer willen terug komen. Anders morgen naar eohen arts gaan.

Het beste antwoord

Ja, dat kan zeer zeker.
Buikkrampen komen erg vaak voor bij een buikgriep. Braken en diarree horen daar klassiek ook bij, maar soms zijn die er niet. Ook kan het zijn dat de diarree of braken nog komen.
Of de arts voldoende zorgvuldig is geweest kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar het zou goed kunnen dat hij wel gelijk heeft.

Bedenk ook dat een dienstdoend huisarts er niet is om een diagnose te stellen. De taakvan zo'n arts is te bekijken of een klacht kan wachten tot de volgende dag of dat er meteen actie ondernomen moet worden (en dat dan ook doen natuurlijk. ) Voor die inschatting is lichamelijk onderzoek heel vaak niet nodig. Als de klachten geen directe actie vereisen dan wordt er vaak een onschuldige diagnose geopperd, maar medisch gezien is zo'n diagnose nauwelijks van belang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
ze hebben naar de spoedafdeling van een ziekenhuis gebeld, mijn dochter moest Laxido gaan halen bij de apotheker. als er binnen 2 uur geen stoelgang is, moet hij toch naar het ziekenhuis....
toch wel raar bij een buikgriep, ik ben er echt niet gerust in.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat je je ongerust maakt kan ik me voorstellen, maar allemaal verschillende artsen bellen zal je daar niet mee helpen. Je hebt nu op een avond al contact mee drie artsen; dat levert altijd verschillende verhalen en dus meer onzekerheid en dus meer ongerustheid op. Artsen op de SEH behandelen mensen die doorgaans doorgestuurd zijn door een huisarts. Om die reden zijn ze veel sneller geneigd aan spoedeisende dingen te denken. Of dat in dit geval terecht is is maar zeer de vraag (als ik er vanuit ga dat de huisarts zijn werk goed heeft gedaan.) Hij had er (in mijn ogen) verstandiger aan gedaan om de huisartsenpost weer te bellen. Dat is de arts die hem gezien heeft en dus de enige die hem kan helpen. De SEH-arts kan natuurlijk niet anders dan hem laten komen; die heeft je schoonzoon immers niet kunnen beoordelen. Maar goed, als het contact er al is geweest is het misschien verstandigom dan ook maar naar de SEH te gaan. Even wat meer onderzoek is waarschijnlijk het enige dat nu nog meer rust kan brengen.
liveisgreat
9 jaar geleden
mijn dochter heeft maar 2 artsen gebeld hoor. de arts van wacht en toen het niet over ging, toch even naar de spoed in het ziekenhuis.
Het is waar ze wonen geen "huisartsenpost" maar een dokter uit hun dorp die "van wacht" is... en die nog eens werd gebeld maar wilde niet meer terug komen.
mijn schoonzoon heeft helemaal geen zin om naar de spoed te gaan, maar goed. Die laxidol is een laxeermiddel, ik denk dat de spoed uitgaat van een darminfarct .... en dat kan gevaarlijk zijn.
Je logica klopt zeker wel, de ingesteldheid van dokters van wacht en spoed is totaal anders, vanuit professioneel oogpunt hebben ze beiden een andere insteek.
Maar zijn pijn wordt steeds erger dus er moet echt iets gebeuren....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is aan die dienstdoende arts bij het tweede contact ook aangegeven dat de pijn toeneemt en jullie je nu ernstig zorgen maken? Zo nee, dan zou ik toch nog een keer bellen. Die heeft je schoonzoon gezien en kan waarschijnlijk beter beoordelen bij welk beeld die toename van klachten zou kunnen passen. Ik geloof niet dat ik huisartsen ken die niet alsnog zouden komen (óf - misschien eerder nog - direct insturen naar de SEH) als iemand drie keer belt met een dergelijke klacht waarbij pijn en bezorgdheid steeds verder toenemen. Als iemand op één avond vaker belt met een op zich reële klacht, is dat in principe al een reden om daar heel serieus mee om te gaan. Zeker in de diensten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie de reacties nu pas...
Ik heb mezelf meegerekend als derde arts. Als de pijn alleen maar blijft toenemen, dan moet er uiteraard iets gebeuren. Tot op zekere hoogte kan het nog wel passen bij een buikgriep, maar dan moet de pijn wel dragelijk blijven. Als de pijn te heftig wordt dan past dat niet bij een buikgriep. Eerste stap zou dan toch eigenlijk weer naar de arts van dienst moetenzijn. Zoals Lies12 al zegt moet die dan opnieuw komen of hem direct doorsturen naar het ziekenhuis; zeker als het beeld verandert is sinds diens laatste beoordeling.
Als een beeld anders verloopt dan je als arts had ingeschat, dan moet de diagnose heroverwogen worden. Dat overkomt iedere arts en is geen teken dat hij eerder onzorgvuldig geweest zou zijn. Ik neem aan dat er inmiddels een en ander gebeurt zal zijn. Hoe is het verder gegaan? En hoe gaat het met uw schoonzoon ?
liveisgreat
9 jaar geleden
hij is ondertussen geopereerd, had een obstructie of zoiets in de darmen. het laxeermiddel heeft het eigenlijk erger gemaakt, maar hem er uiteindelijk ook toe aangezet naar het ziekenhuis te willen.
hij heeft het gehaald, maar het was een zeer gevaarlijke toestand...
Ja, inderdaad de arts van dienst kon niet "in hem" kijken. Maar het toeval is dat ik al enkele nare ervaringen gehoord heb met de spoedafdelingen, nu er een strenger beleid is (wat niet wil zeggen dat ik dat strenger beleid niet begrijp...)
- mijn zuster enkele jaren terug net hetzelfde is overkomen in het ziekenhuis, korte tijd na een zware operatie : ze was meteen naar spoed gereden met haar man, wegens hevige buikpijn. daar was men heel onvriendelijk, omdat je eigenlijk eerst naar de dokter van wacht moet die je moet doorverwijzen. Men wilde haar terug naar huis sturen maar mijn schoonbroer stond erop dat er een foto gemaakt werd. Daar zag men een obstructie in de darmen, een spoedoperatie was nodig
- Een vriendin van me had stekende pijn in haar borst en was misselijk. Ook meteen naar de spoed, waar ook zij een berisping kreeg dat ze niet eerst de dokter had geraadpleegd. Terwijl men haar onderzocht kreeg ze opnieuw een hartaanval. Ze heeft het gehaald omdat ze in het ziekenhuis was, anders....
Ikzelf ben met erge nierpijn naar de dokter gegaan, enkele jaren terug. Hij stuurde me naar huis "het zal een steentje zijn, drink vele en loop de trappen op en af". Ik kon bijna niet meer stappen van de pijn De dokter zei dat ik me aanstelde, het was niets ernstigs.. Mijn vriend heeft me toen enkel dagen later naar de spoed gereden. Daar was men ook alles behalve tuk omdat ik geen "doorverwijsbrief" had. Maar toen men dan zag dat mijn achterzijde helemaal gezwollen was, nam men het ernstig. Het was een nierverettering en ik heb het amper gehaald.
Om maar te zeggen : het s vandaar dat ik nu wat argwaan heb naar die noodartsen en spoeddiensten e.d.m. Er is veel misbruik geweest van spoeddiensten, o..m. omdat mensen met weinig geld zo naar de dokter konden zonder meteen te betalen. Nu mag men vragen om een derdebetalersregeling (waar je enkel de opleg betaalt)) maar weinig dokters zijn daar blij mee.
Maar op de spoed zelf is men soms te snel van mening dat mensen misbruik maken. Men zou beter de bevolking goed voorlichten over wanneer er ALTIJD naar de spoed gegaan moet worden, per ziekenwagen of eigen vervoer.....
Maar erg bedankt voor je antwoord in ieder geval!
liveisgreat
9 jaar geleden
bedankt voor het zeer duidelijke antwoord en verdere opvolging!