Als je vet niet goed kunt verteren kan dat ook aan je hersenen liggen?

Als je na een uur of 4/5 na het eten van een portie friet/kroket enorme last krijg van je maag/darmen alsof er een enorme prop in je lichaam knel zit die daar voor zo'n 5/6 uur blijft wringen kan dat dan ook aan je hersenen liggen? Normaal zorgt gal voor vetafbreking die wordt gemaakt door de lever die zijn werk doet in de twaalfvingerige darm. Maar kan er ook iets met de hersenen verkeerd/anders lopen?

9.9K
Amadea
9 jaar geleden
Lijkt mij niet. Het zal je galblaas zijn die moeilijk doet.
Ritsuka
9 jaar geleden
Krijg je dit ook bij het eten van avocado?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@LGA: Met als gevolg een "luie" lever.
Minder vet betekend automatisch in verhouding meer koolhydraten en daar heeft de lever veel meer last van. Niks beter voor je lever dan veel (goed dierlijk) vet.
Dus niet de verhitte deels naar transvet omgezette plantaardige vetten in de gemiddelde frituur.

Het beste antwoord

Wanneer je friet en kroket eet, dan ben je je bewust dat je vet gegeten hebt. Ik ben heel benieuwd of je dezelfde reactie ook hebt wanneer je ander vet voedsel eet. Een pizza bijvoorbeeld, of iets met crème freche, of een flink stuk kaas. Als je dan geen last hebt van de " knoop" , dan wijst dat erop dat het door de spanning komt.
Wanneer iemand gespannen is, dan vertraagt dat de spijsvertering. Dit kan het gevoel veroorzaken. Wanneer je al denkt dat de buikpijn gaat komen, kun je het veroorzaken.

Wanneer je bij eten van andere ( verborgen) vetten geen last hebt, dan ligt het niet aan je spijsvertering.
Wanneer friet het enige vet is wat je eet, dan kan het zijn dat je lijf dat plotseling wel erg veel vind, na een " vetloze" periode.
Heb je het bij al het vette eten, doe daar dan maar even rustig mee. Wanneer je dan geen pijn hebt, hoef je ook niet naar de dokter.
Het is aan jou om na te gaan welke van de bovenstaande hypotheses de juiste is.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij het zien van voedsel, zeker bij vet voedsel, gaat deze informatie allereerst naar je hersenen.
Vanuit die hersenen, gaan er weer signaaltjes terug naar je spijsvertering, je lever gaat o.a. gal produceren, die dan via je galblaas in je maag komt.
De speeksel klieren in je mond maken ook stoffen aan en alles is klaar voor het verteren van het voedsel.
Je maag gaat kneedbewegingen maken enz.
Het zien van voedsel en het ruiken en er aan denken zet alles in gang.
Dat je hersenen hierbij een foutje maken, lijkt me haast niet mogelijk.
Eerder zal je het moeten zoeken in Stress ( komt het meeste voor) en/ of een maag/darm probleem.

Toegevoegd na 2 minuten:
Friet en een kroket zijn natuurlijk wel een van de meest ongezonde dingen voor je maag. Mogelijk kan je tijdelijk er even niet meer tegen.

Toegevoegd na 7 uur:
Kijk ook bij de gesloten vraag hiernaast------hoe weet je of je te weinig of teveel maagzuur heb?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Hoezo ongezond voor je maag. Die is daar op gebouwd, hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onze maag is eigenlijk niet eens gebouwd voor vlees.
Dan zou de mens een gebit moeten hebben als van b.v. een kat.
Heel veel mensen krijgen van dit soort voedsel last van maagzuur en dat zegt al genoeg.
Bijna alle jonge mensen hebben daar nog niet veel last van, dus eten die ook vaak veel friet en kroketten.
Maar laten we het zo zeggen, als je al maagproblemen hebt, dan heb je dat zeker van een kroket en friet, dus gezond, nee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mens is wel gebouwd op vlees, anders zouden we wel een gebit als een geit hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ha, ha, weet je dat het gebit van een geit heel erg veel lijkt op dat van ons.
Ook dat van een schaap!
En weet je ook waarom?
Ha, ha,.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wij hebben knobbelkiezen, een geit heeft plooikiezen.
Wij zijn omnivoor, een geit is herbivoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ons maag is juist gemaakt om stukken vlees te verteren,
schrok maar een paar stukken vlees naar binnen en een rauwe wortel en kijk de volgende dag naar je ontlasting. Dat vlees vind je niet meer terug, de wortel wel. Uitgaande van een maag die in orde is, dus met een goeie maagzuur productie, want anders verteer je vlees en andere eiwitten inderdaad slecht en dan kan je inderdaad last van krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In mijn betoog ging ik wat verder terug in de evolutie dan jullie.
Ons lichaam is ook niet 'gemaakt op rechtop te lopen, toch doen we dat.
Maar zoals Wertos het uitlegt heeft hij gelijk.
Erna55
9 jaar geleden
Een mens is gebouwd als omnivoor. Zowel ons gebit als ons darmstelsel is aangepast aan zowel vlees al groenvoer.
De plantenetende dieren hebben een veel langer darmstelsel en soms extra magen om alles uit de planten te halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ooit waren we planteneters, zaden vruchten en knollen.
Door de ontdekking van het vuur, zijn we ook vlees gaan eten en juist dat heeft de evolutie van de mens versneld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ooit? Ooit waren we ééncelligen die.. en daarvoor..
En afhankelijk van welke theorie je uitgaat: waren we een jagende vlees(vis) etende vis of een planteneter die het land op kroop?
Iets minder ver terug: chimps zijn ook alleseters en het is maar net welke voorouder je pakt wat wij waren.
Maakt wat mij betreft allemaal niet uit, wij zijn in de periode waar we iets meer over weten jager/verzamelaar geweest.
Erna55
9 jaar geleden
Dit is de ene visie.
De andere is dat de mens al omnivoor was voordat het vuur is uitgevonden. Vuur maakte dat vlees veiliger werd om ( later) te eten. Ook nu nog kunnen we rauw vlees eten. Het vlees moet dan absoluut vrij zijn van de voor-de-mens schadelijke bacteriën.
Dit kan door direct na de slacht te nuttigen ( oertijd) of door bewaren onder zorgvuldige omstandigheden. Koeling. Tartaar, filet american, rosbief, carpazzio ; dit zijn voorbeelden van rauw vlees.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een Inuit eet vrijwel alleen rauw vlees en vis. Toch zijn die lui behoorlijk fit en gezond.
Dat we door de ontdekking van vuur vlees zijn gaan eten is onjuist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En zo hebben we allemaal onze eigen inbreng.
het begon met friet en een kroket. :-)