hoe weet je of je te weinig of teveel maagzuur heb?

want het uit zich beide hetzelfde als brandend maagzuur. ik moet heel veel boeren en heb brandend maagzuur meestal na t avondeten. of gewoon na t eten. is er een simpele test dat je kan doen?

7.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij, maar dat zegt niet zoveel dus maar even geen antwoord, regelt je lichaam dat gewoon zelf. Het eerste wat mij in gedachte schiet is dat er iets met je eten is waar je niet goed tegen kan of de hoeveelheid eten is teveel. Vlees en vet kan de klachten ook geven. Kik even of je het hebt nadat je iets anders bent gaan eten, voorbeeldje: mij wer geadviseerd beter te ontbijten, pompoenpitten, en zonnebloempitten enz. Na enige tijd kreeg ik vreselijk maagzuur en slikte zelfs pillen daarvoor. Ik ben gaan denken wat is er verandert en na enige tijd kwam ik op mijn ontbijt uit, na een week gestoptbte zijn nu al weer ruim een jaar geen enkele last meer, nou als ik heel zelden alcohol drink! En anders toch naar de dokter! Hopelijk helpt het iets, spoedig herstel gewenst
Cryofiel
9 jaar geleden
Het lichaam regelt dit inderdaad helemaal zelf. Gelukkig maar! Er zijn echter wel wat afwijkingen mogelijk waarbij dit regelmechanisme verstoord raakt, al dan niet tijdelijk. Helaas zijn er veel alternatieve behandelaars die net doen of de zuurgraad van maag en lichaam samenhangen. Ook doen ze alsof je daarop "moet" ingrijpen om gezond te blijven, en hebben ze daar natuurlijk allerlei tips voor. Hun verhalen klinken echt goed - althans, zolang je geen verstand van zaken hebt. Zodra je wel weet hoe het lichaam echt functioneert, zie je waar hun verhalen de mist ingaan.

Antwoorden (2)

Allereerst moet je weten dat problemen met maagzuur niet het gevolg zijn van teveel maagzuur maar van te weinig maagzuur. Het spijsverteringskanaal is een buis waarin voedsel van boven naar beneden hoort te stromen, maar velen merken dagelijks dat het ook andersom kan, van onder naar boven. Is dit een wrede grap van de natuur? Nee, zeer zeker niet. Er is een spier die open en dicht hoort te gaan en die de verbinding vormt tussen je slokdarm en je maag. Dit noemt men vaak de maagpoort of het middenrif. Deze spier hoort zich te sluiten als er voldoende maagzuur aanwezig is met de juiste zuurgraad (zeer zuur, een pH van 2 of lager). Bij onvoldoende maagzuur van de juiste PH sluit deze spier zich niet, waardoor het weinige maagzuur dat je hebt omhoog kan komen.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mee eens, maar dit is helaas slechts één kant van het verhaal.
Cryofiel
9 jaar geleden
De maagpoort die je noemt heet eigenlijk de maagportier. Die bevindt zich echter niet aan de ingang van de maag, maar juist aan de uitgang. De maagportier sluit zich zolang de maag niet zuur genoeg is. Zo krijgt de maag de gelegenheid voldoende maagzuur te produceren om zo het voedsel te kunnen verteren en bacteriën te kunnen doden. Pas als de maaginhoud een tijdlang voldoende zuur is geweest, opent de maagportier zich, en kan de (zure maar verteerde) maaginhoud richting de darm stromen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is hoe die het noemt belangrijker dan de beschrijving?
"Er is een spier die open en dicht hoort te gaan en die de verbinding vormt tussen je slokdarm en je maag."
Met plaatje duidelijker:
http://www.maagproblemen.info/maagaandoeningen/middenrifsbreuk/
Cryofiel
9 jaar geleden
Die middenrifspier bestaat ook, maar dat is niet de spier die in dit antwoord wordt beschreven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus je leest "maagpoort" en laat alles wat er omheen staat voor het gemak weg?
Beter "maagpoort" weglaten en nogmaals lezen. Ik dacht dat het wel duidelijk was dat het niet over de middenrifspier gaat maar over het sluitspiertje op ongeveer dezelfde plek. (zie ook tekst bij plaatje)
Cryofiel
9 jaar geleden
Yep, dat is helemaal duidelijk. En dat is nog steeds niet de spier die in het antwoord wordt beschreven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welles nietes wellus: Anders zou het geen antwoord op de vraag zijn en zou de werking verkeerd om beschreven worden.
Tevens zou het stuk in de link de verkeerde spier beschrijven.
Dat is niet het geval. Dat jij denkt dat het sluitspiertje tussen maag en slokdarm anders werkt zou kunnen, maar ga het niet over iets anders hebben. Lees nogmaals de laatste zin:
"Bij onvoldoende maagzuur van de juiste PH sluit deze spier zich niet, waardoor het weinige maagzuur dat je hebt omhoog kan komen."
Hoe kan het hier over de spier tussen maag en darmen gaan?
Cryofiel
9 jaar geleden
De spier aan de bovenkant van de maag sluit zich altijd, behalve als er voedsel naar binnen komt. Zou die spier zich niet sluiten, dan zouden we continu een uitermate onwelriekende geur verspreiden. Ik meen dat Joop Braakhekke een niet-sluitende spier heeft, en daardoor atijd enorm uit zijn mond stinkt - maar ik kan me vergissen, het zou een andere bekende Nederlander kunnen zijn. De spier aan de onderkant van de maag reageert juist sterk op de zuurgraad van de maag, en op de duur van die zuurgraad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe komt dat zuur dan in de slokdarm van de vraagsteller?
Cryofiel
9 jaar geleden
Je weet niet of er zuur in de slokdarm van de vraagsteller terechtkomt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar brandt het volgens jouw dan?
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat kan op verschillende plekken zijn. Dat is juist het probleem: de gevoelszenuwen geven niet goed aan *waar* het brandt.
Je kan het laten testen door een arts.
Dat kan maar meestal niet nodig,
In de bron o.a. een tolerantie test met Betaïne HCL.

Je kan het ook snel zelf testen, door iets te nemen wat in de maag in combinatie met zuur een gas laat ontstaan.
Volgens mij kan dat met melk maar zeker met rennies of gaviscon.
Bij rennies i.c.m. maagzuur ontstaat CO2 en dus zal je snel gaan boeren,
ga je niet of pas na een tijdje boeren dan heb je weinig maagzuur.
(ik heb deze test ergens beschreven gezien met tijden, volgens mij hoort er bij goed maagzuur binnen 2 minuten gasvorming zijn, maar ik kan deze zelftest niet meer terugvinden)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
De maag is niet altijd zuur. Als er niets in de maag zit, hoeft de maag niet zuur te zijn. Er zal altijd wel een beetje zuur in de maag zitten, maar de maag is leeg, dus de hoeveelheid zuur is uitermate gering. Wat je ook inneemt, met zo weinig zuur zal nooit CO2 ontstaan. Als je net een boel hebt gegeten en/of gedronken, heb je daarmee het maagzuur sterk verdund. De maag is nu veel zuur aan het produceren om de zuurgraad weer op peil te brengen, maar dat duurt een tijdje. Als je op dit moment iets inneemt om te testen, zul je merken dat er weinig zuur in de maag zit. Pas als je een boel hebt gegeten, een tijd hebt gewacht, en de maag nog steeds behoorlijk vol zit, zul je veel zuur in de maag hebben. Alleen op dat moment zal CO2 ontstaan als je dat test.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Twee dingen: zuurgraad en totale hoeveelheid zuur.
Hier gaat het om zuurgraad, ik spreek dan ook liever over zwak maagzuur dan over weinig, maar meestal wordt er over weinig of teveel gesproken, terwijl het over de ph gaat. De maag is altijd zuur. Met een maag met een ph van boven de 7 is iets heel erg mis, met normaal voedsel is dat voor zover ik weet niet te bereiken. (er zal vast een extreme uitzondering zijn) Een helemaal lege maag zal je overdag niet zo snel hebben,
als je dat wel hebt dan drink je te weinig. (zo weinig dat je geen speeksel meer aanmaakt)
Maar voor het gemak uitgaande van een zo goed als lege maag, die zal een zeer lage ph hebben. ergens rond de 2.
(wel eens overgegeven met een "lege" maag, zuurder wordt het niet..) NB: ph is een logaritmische schaal.
Kort door de bocht:
Een ph van 2 heeft dus een 10x zo grote concentratie H+ als een ph van 3.
Gooi bij 50 ml ph 2 vloeistof (maagsap) 450ml water dan krijg je 500ml vloeistof (maaginhoud) met een ph van 3.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik ken de betekenis van pH. Mijn boodschap ging inderdaad over de zuurgraad (pH), en los daarvan over de hoeveelheid zuur. Heel weinig maaginhoud met een pH van 2 zal heel weinig CO2 produceren. Veel maaginhoud met een pH van 5 (omdat je net flink hebt gegeten en gedronken) zal ook heel weinig CO2 produceren. Enkel veel maaginhoud met een pH van 2 zal veel CO2 produceren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees die NB nogeens:
in 100ml ph 2 (een normale hoeveel maagsap in een lege maag)
zit evenveel zuur als in 1000ml / 1 liter ph 3. en evenveel als in 10 liter ph 4.
Al die opties zullen met rennies flink co2 produceren, bij een ph van 4 zal het iets langer duren. (ik heb weleens een tabel gezien) Een ph van 5 is altijd te hoog, ook na eten en drinken, die hoort zelfs meteen na het eten/drinken maximaal 4 te zijn. ps. rennies neem je normaal niet op een lege maag, maar een uur na het eten, ik adviseer niet dit op een (bijna) lege maag te doen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Iets in een bijna lege maag stoppen wil niet zeggen dat het meteen reageert. Een lege maag is namelijk geen ballonnetje met onderin een klein plasje zuur waar de rennie dan in terecht zou komen... Daarom is jouw methode sowieso onbetrouwbaar. Naast natuurlijk het feit dat de "burp-test" ook los daarvan uitermate onbetrouwbaar is. Ik zou zeker geen zuur gaan toevoegen aan de maag zonder zeker te weten dat de maag een zuurprobleem heeft. Je bent dan aan het ingrijpen in een proces waarvan je niet weet of er wel iets mis mee is. Zeker voor zoiets belangrijks als de maagzuurproductie is dat naar mijn smaak veel te riskant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarom ook niet op een lege maag nemen,
Gewoon eerst even wat drinken, drink een glas water en je kan de maag best wel als een ballonnetje zien.
(of gewoon zoals voorgeschreven 1 uur na het eten) Of je die test alleen als indicatie ziet mag iedereen zelf bepalen. (de tets een paar keer herhalen maakt het al weer iets betrouwbaarder)
Een arts het maagzuur laten testen is ook een optie. (de 1e optie die ik heb gegeven, echter de vraagsteller vroeg om een simpele test) Wat je zeker wel kan zeggen: Ga je na rennies snel boeren dan heb je genoeg of teveel maagzuur. Een tekort kan je dus uitsluiten. En weer lekker kort door de bocht:
Heb je last van maagzuur dan is er iets mis.
Als je een tekort kan uitsluiten, dan heb je dus teveel.
(ervan uitgaande dat normaal maagzuur geen klachten geeft, wat niet in alle gevallen klopt, maar wel i.c.m. antidepressiva)
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee, de maag is zeker geen ballonnetje. Iedere chirurg kan je dat vertellen. Of je gaat boeren of niet hangt ook af van je houding. De slokdarm komt namelijk niet bovenin de maag binnen, maar een stuk onder de bovenkant. Bovenin de maag kan dus een hoeveelheid gas aanwezig zijn dat niet richting de slokdarm kan, en dat dus geen aanleiding geeft tot boeren. Als er bovenin de maag toevallig geen gas aanwezig is, kun je een rennie nemen, en die kan soms zelfs tot veel gasvorming leiden - maar dat gas hoopt zich ongemerkt op in de bovenkant van de maag, dus daar merk je niets van. Je zult niet gaan boeren, ondanks de gasproductie. Jouw laatste alinea klopt van geen kanten. Er is veel meer mogelijk dan alleen een tekort of teveel aan maagzuur. Jouw gedachtengang is waarschijnlijk gebaseerd op de alternatieve leer, waar de mens als een uitermate simplistisch machientje wordt gezien. In die visie is de maag een simpel ballonnetje waar de juiste hoeveelheid zuur met de juiste zuurgraad in moet zitten, en dan is alles goed. Of dat wel of niet zo is, kun je ontdekken met een heel eenvoudig testje. In werkelijkheid is het menselijk lichaam enorm veel complexer dan dit simpele beeld. Dat maakt zo'n simplistisch beeld juist zo gevaarlijk voor de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe ziet de maag er dan uit vlak na het drinken van een glas (250ml) water? "En weer lekker kort door de bocht:"
wat is er daar niet duidelijk aan?
Helemaal met de extra aantekening tussen ( ) Fijne aanname daarna:
Wat is de standaard remedie die geven wordt (meestal zonder te testen in dit geval?
Of eerst een maagzuur neutralisator (Rennies) en daarna (of al als eerste) maagzuurremmers. En ja, in de maag hoort een bepaalde zuurtegraad te zijn, als dat niet zo is dat klopt er iets niet.
Dat zegt helaas niks of er verder nog iets mis is.
Cryofiel
9 jaar geleden
De zuurtegraad van de maag varieert. Dat is één van de redenen waarom er bij de uitgang van de maag een maagportier zit. Je kunt dus niet spreken over "de" zuurtegraad van de maag. Ook kun je niet zeggen dat er iets mis is als de maaginhoud op een bepaald moment niet enorm zuur is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, maar die hoort nooit boven de 4 te komen en dat is waar het hier om gaat.
Boven de 3 komt ook maar kort en alleen tijdens en vlak na het eten en drinken voor.
Cryofiel
9 jaar geleden
Daarnaast zegt het effect van een rennie, of bakpoeder, of wat dan ook helemaal niets. Het is heel goed mogelijk dat bij het innemen een hoop CO2 wordt geproduceerd zonder dat je dat merkt (je gaat dan niet boeren). Het is ook heel goed mogelijk dat je bij het innemen nauwelijks CO2 produceert maar dat je dat wel merkt aan het moeten boeren. Als diagnostisch middel is het dus nietszeggend. Het zou fijn zijn als het zo eenvoudig zou zijn, maar dat is het niet - het is niet heel verschillend van waardeloos. Ook ziet deze simplistische "diagnose" over het hoofd dat klachten heel wat meer oorzaken kunnen hebben dan alleen dat maagzuur.       --  Bij draaglijke maagklachten kun je hooguit proberen of het helpt wanneer je je voedselpatroon aanpast, en of het helpt wanneer je sowieso wat gezonder leeft: regelmatig leefpatroon en vooral minder stress. Als dat niet helpt, kun je beter een arts bezoeken dan vertrouwen op het veel te simplistische lichaamsbeeld van de alternatieve wereld. --  Bij ernstige maagklachten is het sowieso het beste een arts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat hier om een specifiek geval,
dat van de vraagsteller. (met een aanwijzing van de oorzaak in de vorige vraag) Fijn dat je dingen aan het herhalen bent,
nergens zeg ik dat dit een 100% diagnose is. Arts is mijn 1e optie en staat in rood boven aan de pagina.
Maar als er gasvorming is bij rennies weet je wel een paar dingen zeker. Als dat niet gebeurt zijn er opties, sterke gasvorming gebeurt niet zonder dat je het merkt, een halve liter gas (wat weinig is) blijft niet in de maag hangen. "veel te simplistische lichaamsbeeld van de alternatieve wereld"
Neem dat maar terug, je weet niet waar je het over hebt.
Ik zeg al eerder dat een arts standaard met 2 middelen komt in dit geval. Veel simplistischer kan het niet.
Cryofiel
9 jaar geleden
Je weet kennelijk niet hoe een arts te werk gaat. Niet de arts is simplistisch, jouw beeld van de werkwijze van de arts is simplistisch.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk anders eens bij de antwoorden van 2 uit het vak:
http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/medicijnen/vraag/540866/maagzuur-antidepressiva
De een geeft wat opties maar komt uiteindelijk uit bij remmers,
de andere begint meteen na de Rennies met remmers.
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat hebben die antwoorden te maken met de werkwijze van een arts?