Waar kan een verhoogde zichtbare opname in of rond het bot bij een Spect CT scan op wijzen?

Ik heb een Spect CT scan gehad van mijn voeten in verband met een jaar bestaande pijnklachten in de rechtervoet. Tijdens de scan lichtte de rechtervoet op bepaalde plekken sterk op ten opzichte van de linkervoet. Dit komt door verhoogde opname van de radio-actieve stof. De radioloog liet alvast weten dat er duidelijk 'iets' aan de hand is. Ik heb eerder al een röntgenfoto, echo en MRI scan gehad. Alleen op de MRI scan waren afwijkingen te zien van de pezen bij de bal van de voet.
Wat voor uitslagen zijn mogelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
Wij zijn geen artsen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat fijn voor je dat je iedereen kent die staat ingeschreven bij goeievraag.nl en dat je ook namens iedereen kunt spreken! ....
Ritsuka
9 jaar geleden
Je behandelend arts is op de hoogte van jouw medisch dossier, en heeft de desbetreffende scan gezien. Vanaf deze kant van het beeldscherm blijft het gokken wat het precies kan zijn. Ik neem aan dat er een vervolgafspraaj gepland staat om het te bespreken/verder te onderzoeken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jazeker, ik ben gewoon nieuwsgierig wat verhoogde activiteit onder andere kan betekenen en het houdt me veel bezig. Ik vraag hier geen diagnose, maar wel wat meer informatie over wat nu precies te zien kan zijn op z'n scan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ritsuka: spreek voor jezelf; ik ben er namelijk wel een.

Antwoorden (1)

Het grote probleem van dit soort onderzoeken is dat ze erg gevoelig zijn voor het opsporen van problemen in de botten, maar ze zijn erg aspecifiek. Dat betekent dat er verschrikkelijk veel oorzaken zijn die een verhoogde opname geven.
We kunnen dus eigenlijk niet verder gaan dan wat de radioloog al aangaf; er is 'iets' aan de hand, maar wat dat 'iets' is zal moeten worden uitgezocht.

De meest voorkomende oorzaken zijn genezingsprocessen (bijvoorbeeld na een breuk), botopbouw (waarbij zwakkere plekken in de botten versterkt worden), ontstekingsprocessen (er zijn vele verschillende soorten ontstekingen en verschillende oorzaken van ontstekingen) en botkanker of uitzaaiingen van ander soorten kanker (al is de voet daar een vreemde plek voor.)