Wat werkt het beste tegen spierpijn bij de kuiten? Vooral de aanhechting bij de knieholte.

Het komt van het hardlopen. De pijn zit vooral in de knieholte, wat kan ik doen om dit te verminderen en het liefst ook voorkomen de volgende keer?

Ik vond in het systeem wel deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/spierpijn-kuiten.283368
Maar deze is van 2 jaar geleden en er zijn niet echt goede antwoorden op gekomen, iemand heeft het over 'pilletjes tegen spierpijn' bij de huisarts halen, dat is niet ect duidelijk.

Ritsuka
9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn ervaring met erge spierpijn is dat helemaal niets er tegen helpt.
Afgelopen week heb ik 5 dagen spierpijn gehad door iets te gek te doen in de sportschool.
Wat spierpijn betreft kun je beter voorkomen dan genezen. Maar ja, op het moment dat je spierpijn hebt, is het helaas al te laat. Als het de eerste keer sinds tijden was met hardlopen zal het de volgende keer al een stuk minder zijn. Hardloop je vaker en krijg je nu opeens meer dan eerder, last dan loop je wellicht niet op de juiste manier.
Ritsuka
9 jaar geleden
ja, ik had even wat minder hardgelopen, dus komt vooral daardoor.
Poet
9 jaar geleden
Ja, en een beetje strekken

Het beste antwoord

Hallo Ritsuka,

Als het inderdaad spierpijn is, is warmte goed; er zijn diverse middelen zoals tijgerbalsem die de doorbloeding bevorderen en een 'warm' gevoel geven. Spierpijn is doorgaans het gevolg van melkzuur in je spieren; stimuleer je de doorbloeding, dan wordt dat melkzuur beter afgevoerd en ben je eerder van de spierpijn af.

Naast smeermiddeltjes is natuurlijk massage ook goed; maar ook de massage zal de spierpijn niet direct wegnemen; op het moment dat je gemasseerd wordt, zal het juist extra zeer doen; maar daarna gaat het wel sneller over. Het is onverstandig om spierpijn weg te drukken met pijnstillers.

pas wel op: als het echt bij de aanhechting zit, zullen het wellicht eerder de pezen zijn die overbelast zijn. dit kan komen doordat je te lang bent doorgegaan; doordat je te snel hebt willen lopen; of door een niet voldoende looptechniek. Aan alle drie is wel iets te doen: ga onder begeleiding hardlopen en doe je dat al, vraag dan om een wat rustiger loopschema.

En ben je nu intensief aan het lopen als voorbereiding op een loopevenement, dan kun je mogelijk je doelen iets bijstellen...succes ermee en als je naar aanleiding nog vragen wilt stellen beantwoord ik ze graag.

tenslotte: komt dit geregeld terug en is er dus sprake van een blessure, ga dan naar een sportarts!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Spierpijn is doorgaans het gevolg van melkzuur in je spieren". Ik lees veel dat dat alleen het geval is tijdens het trainen zelf. Dat warmte goed is wordt veel gezegd maar is niet bewezen. Hetzelfde geldt voor een koud bad naar het trainen, daarvan wordt eveneens gezegd dat het helpt maar is ook nog niet bewezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Wertos, bij warm weer zijn je spieren soepeler dan bij koud weer en is de doorbloeding ook beter. Het gaat hierbij om de doorbloeding, niet om de temperatuur op zich. Een koud bad na het trainen zou ik iedereen afraden, je huid koelt dan veel te sterk af, de bloedvaten in je huid vernauwen zich opeens en vervolgens kun je de warmte helemaal niet meer kwijt. Hetzelfde geldt voor de sauna: na een hete opgieting eerst koelen aan de lucht en pas daarna een koud bad in. Bij duursport kan je lichaamstemperatuur wel tot 39 graden stijgen, dan moet je echt niet in een koud bad duiken. Ik heb zelf ruim 30 jaar aan lange-afstand en marathonlopen gedaan dus ik verbeeld me dat ik er wel iets van weet...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn ook weer mensen met evenveel ervaring die zeggen dat het juist wel helpt. Dat is een beetje het lastige, de één zegt warmte is goed, de ander zegt koud bad, en weer anderen zeggen dat warm en koud moet afwisselen.
Ritsuka
9 jaar geleden
ik had een tijdje niet hardgelopen, en ik liep zaterdag samen met andere mensen, dus niet helemaal in mijn eigen tempo
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Wertos
Zogeheten wisselbaden (warm en koud afwisselen) zijn prima, zo lang je met warm begint en met koel eindigt. En maak je ' koude' bad niet al te koud, na 38 graden warm bad voelt 23 graden al behoorlijk koud aan!
@ Ritsuka
als je wel geregeld hebt gelopen de afgelopen tijd, is heel rustig een stukje gaan uitlopen misschien de remedie. Ook daardoor bevorder je de doorbloeding. 2 km lopen in rustig tempo is al zat hiervoor. Wat me ook te binnen schoot: loop je op goed passende hardloopschoenen die voldoende steun geven? ook daaraan zou het wel (gedeeltelijk) kunnen liggen. sterkte en succes gewenst!
Ritsuka
9 jaar geleden
ik heb goed aangemeten loopschoenen, in de hardloopwinkel met loopanalyse bepaald welke ik moest hebben.

Andere antwoorden (2)

Gewoon veel bewegen (niet hardlopen ofzo) dus veel lopen etc. Dan voel je het niet meer en als je vaker hardloopt dan heb je na verloop van tijd geen spierpijn meer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
beste ritsuka
zelf heb ik er ook veel last van, maar dat komt door de naweeen van de dystrofie in mijn been en voet. wat bij mjj het beste helpt, dit kun je bij "het kruidvat" kopen. PALMERS cacou butter met vitamine E. Lekker inmasseren en je voelt verlichting. De prijs van een flakon ligt op zo'n kleine 5 euro.