Als je artrose van je heup hebt, (slijtage), is het dan beter om sneller te lopen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is wel iig beter om geen melkproducten meer te consumeren. Die bevorderen het slijtage proces.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is onzin.. melk verzwak je botten je kan wel melk producten blijven gebruiken gewoon met mate

Het beste antwoord

Nee, het beste is om op een normaal rustig tempo te lopen tot flink doorstappen, zonder echt te gaan slenteren.
De beweging bij artrose is natuurlijk prima, maar door te snel te gaan lopen worden de benen met teveel kracht naar voren bewogen. Bovendien neemt de kracht op het kraakbeen toe tijdens elke landing bij sneller lopen. Door deze twee factoren neemt de belasting op de gewrichten (met name op het kraakbeen) toe en dat is iets dat juist voorkomen moet worden.
Tijdens slenteren wordt er te weinig gebruik gemaakt van het elastine in de gewrichtsbanden waardoor de belasting ook weer toeneemt.

Er is dus een bepaald optimum; waar dat punt ligt zal per persoon verschillen. Houdt een normaal wandeltempo aan, dan zou je goed moeten zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Artrose heeft bijna nooit met slijtage te maken. Veel vaker is het juist een gevolg van te weinig normale belasting van het gewricht. Er zijn wel een aantal risicofactoren voor artrose, zoals een verkeerde houding, chronische overbelasting, erfelijkheid en overgewicht. Wanneer artrose eenmaal is ontstaan is het helaas niet meer te genezen. Alleen door operatief bepaalde gewrichten te vervangen kan er wat aan gedaan worden.

Bij artrose wordt aangeraden normaal te blijven bewegen, waarbij er niet teveel explosieve krachten op het gewricht terecht komen. Snel lopen is prima, maar bij hardlopen kunnen de krachten op het gewricht te sterk worden. Het valt niet te zeggen of snel lopen beter is dan langzaam lopen. Dit hangt ook af van uw houding en uw manier van lopen. U kunt zelf het beste voelen bij welke manier van lopen u de minste belasting van uw heup ervaart.