Binnen hoeveel tijd mag je resultaat van antibiotica verwachten ?

Ik hoest al meerdere weken behoorlijk en vorige week kwam daar bij inspanning ook kortademigheid bij. Ik kreeg van mijn huisarts een kuur amoxicilline en ben daar woensdag mee begonnen. Ik voel nog steeds geen verbetering eerder vermindering omdat het achter mijn borstbeen "vreemd' voelt. Diep in/uit ademen geeft een hoestprikkel en er komt een beetje schuimig slijm op.
Moet ik nou wachten tot de kuur afgemaakt is of is het beter om morgen al aan de bel te trekken ?
Het is dit jaar al de tweede antibiotika kuur. De vorige was een andere.
Ik heb geen koorts en bloeddruk/hartslag(net gemeten) is niks mis mee ben alleen helemaal gaar van het gehoest.

Toegevoegd na 2 dagen:
update 14-10

Ben bij de huisarts geweest
Bleek dus idd om een longontsteking te gaan. Hij is niet zo kwaalbenoemerig dus meestal verlaat je de praktijk met een receptje en dat is het.
Het blijkt dat de ab kuur wel zijn werk gedaan heeft want hij kon niks horen in de longen.
Het hoesten en de pijn in het lijf schrijft hij toe aan een irritatie die weer door dat zelfde hoesten ontstaat.
Ik krijg nu codeïne om dat te doorbreken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
83.4K

Het beste antwoord

Heel snel, vaak al binnen een uur of een paar uur.
De kuur moet je altijd afmaken, om resistentie tegen het middel te voorkomen. Niet alleen voor jezelf, maar voor iedereen.

Antibiotica werken tegen bacteriën en absoluut niet tegen virussen. Als je verkoudheid veroorzaakt wordt door een virus, is het voorschrijven van antibiotica volstrekt nutteloos geweest. Dat je dokter dat gedaan heeft, betekent niet automatisch dat het ook om een bacteriele infectie ging. Artsen schrijven ook voor uit gemakzucht, om de patient tevreden te stellen (die vaak niet wil horen van ' het gaat vanzelf over' ) of om het zekere voor het onzekere te nemen. (Er kan altijd sprake zijn van een secundaire bacteriele infectie, of zelfs van het willen voorkomen daarvan).

Vrees dat de antibiotica hier een nutteloos lapmiddeltje is geweest, en dat je toch verder moet zoeken OF gewoon afwachten. Hoesten kan echt verschrikkelijk lang aanhouden, zeker voor je gevoel., en zeker als het je ook uit de slaap houdt. Slijmoplossers of - als het om een droge hoest gaat - hoestprikkeldempende drankjes werken dan wel niet zo snel, maar kunnen in elk geval de symptomen wat verlichten.

Als je echt pijn zo diep in je longen hebt, lijkt het me overigens geen slecht idee toch nog eens terug te gaan naar de huisarts, en je niet laten afschepen met ' weer een kuurtje' , maar eerst kijken of hij kan vaststellen om welke ziekmaker het gaat, en die gericht bestrijden. Juist namelijk door dat ongebreideld nutteloos voorschrijven van antibiotica, kun je nu zomaar een bacterie hebben opgelopen die niet meer reageert op de amoxicilline. En dan heb je best wel een probleem......

Ik zou hoe dan ook morgen aan de bel trekken. Als de kuur had geholpen, had je dat nu ECHT al moeten merken.

Toegevoegd na 4 minuten:
De eerste zin is een beetje verkrekt : moet zijn "Meestal binnen een paar uur tot hooguit een paar dagen" .

Toegevoegd na 4 minuten:
De eerste zin is een beetje verkrekt : moet zijn "Meestal binnen een paar uur tot hooguit een paar dagen" .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vaak bij 2 A 3 dagen . Maar dan toch de kuur afmaken . Mogelijk is het iets viraal 's ? Dus een ontsteking veroorzaakt door een virus of is het niet de juiste kuur tegen deze bacterie . ? Dat zijn allemaal dingen die je met je arts moet bespreken . Nou beterschap ! Is het maandag niet echt wat beter raadpleeg je arts .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
binnen 48 uur moet je het merken. zo niet, dan terug naar de dokter. overigens wel de kuur afmaken, want anders snappen je darmen en de rest van het lichaam en niet en wordt je resistent en da's niet handig. dus altijd kuur afmaken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Ik zou idd teruggaan naar de huisarts.
Hoestklachten en kortademigheid kunnen zowel door een virus als door een bacterie worden veroorzaakt. Antibiotica werken uitsluitend tegen bacteriën. Amoxicilline is werkzaam tegen de meest voorkomende bacteriële verwekkers van een luchtweginfectie. Wanneer het antibioticum goed aanslaat is meestal na 2-3 dagen verbetering merkbaar. De kuur moet dan worden afgemaakt. Wanneer de klachten niet verbeteren, is de verwekker ofwel niet gevoelig voor amoxicilline, of het gaat om een virus. De meningen zijn verdeeld of het in dergelijke situaties toch nodig is de kuur af te maken. In plaats van een antibioticumkuur lijkt het beter om de klachten symptomatisch te behandelen met een hoestprikkeldempend middel en eventueel een inhalator tegen de kortademigheid.