waarom heb ik bijna altijd koude vingers en tenen?

ik heb vaak de hele dag door koude vingers en tenen, ook als het niet echt koud is qua weer of als ik dikke sokken oid aanheb.
Soms is het zelfs zo dat ik denk dat ik koude vingers/tenen heb maar als ik dan voel, voelen ze gewoon normaal aan. Ik begin dus te twijfelen of het misschien pijn is die als kou voelt, bestaat zoiets?
Ik weet niet of het relevant is, maar misschien nuttig om te vermelden dat ik ook regelmatig een soort zeurende/stekende pijn heb vanuit mijn hand(duim) die doortrekt naar mijn arm (stopt bij de elleboog ongeveer), dezelfde soort pijn voel ik ook in mijn heup, wat doortrekt naar mijn knie. Dit heb ik niet dagelijks, maar wel een paar keer per week.
Heeft iemand enig idee waar dit door kan komen en of het met elkaar te maken heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Amadea
9 jaar geleden
Wat zegt jouw huisarts?
SimonV
9 jaar geleden
Heb je last van stress?
Symptomen van stress zijn pijn in armen en benen (door steeds aanspannen van spieren) en koude voeten. http://www.dokterdokter.nl/aandoening/verband-tussen-stress-en-lichamelijke-klachten/
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik heb al dik twintig jaar een koud gevoel net boven mijn linker elleboog. Terwijl het daar niet kouder is dan rechts. Aanvankelijk had ik in die jaren ook zo’n gevoel op mijn rechter enkel.
Bij die enkel is dat na een tijdje weggegaan, en bij de elleboog is het gebleven.
Heeft voorzover bekend niets met bloedsomloop te maken, is gewoon een verstoord signaal dat het daar koud is terwijl er niet echts iets is. Als een soort fantoompijn.
Specialist heeft destijds niets kunnen vinden en vermoedde dat het iets met een licht beknelde zenuw is. Door een oude sok (met afgeknipt teenstuk) over mijn elleboog te trekken wek ik een soort tegengevoel op, om mijn brein te laten voelen dat het daar relatief wat warmer is. Dat geeft verlichting, waarna het hoofdzakelijk hindert wanneer ik net in bed op mijn linkerzij ga liggen (omdat het frisse matras dan door de sok heen toch voelbaar wordt).
Maar ik moet niet overdag vergeten na het douchen (of na een medische keuring) die oude sok weer aan te trekken, want dát merk ik vrij snel.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Rook je? Rokers hebben dat ook vaak.
Ivana
9 jaar geleden
Vraag of je een ademhalingstest mag doen (ziekenhuis of sportschool). Een slechte ademhaling (te snel, te diep, te langzaam) kan de oorzaak zijn van dit soort problemen. Je krijgt verzuring van de spieren en daardoor een slechte bloeddoorstroming als je ademhaling niet is wat het zou moeten zijn.
Ritsuka
9 jaar geleden
beweeg en eet je genoeg?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je ook verkleuringen aan je tenen en vingers?

Antwoorden (2)

Meestal heeft dat te maken met de bloedsomloop ; dan krijgt je lichaam het gewoon niet voor elkaar die uitersten goed te doorbloeden, en voelen ze koud aan. Ze kunnen zelfs verkleuren (heel wit of blauw worden).

Er zijn verschillende oorzaken voor, die vaak heel onschuldig van aard zijn. Lage bloeddruk, roken, medicijngebruik (zoals betablokkers).

Maak je je echt zorgen, neem dan altijd contact op met de huisarts, want er kunnen ook minder onschuldige aandoeningen aan ten grondslag liggen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het tweede deel van je vraag ;lijkt daar niets mee te maken te hebben., en lijkt me meer geschikt voor de huisarts. Of in elk geval voor een afzonderlijke vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze klachten kunnen wijzen op het fenomeen van Raynaud. Hierbij is de bloedvoorziening naar de bloedvaten in de extremiteiten (handen en voeten) verstoord. Dit kan aanvoelen als kou, maar kan ook een soort dood gevoel geven.