Bestaat er een minimale of maximale leeftijdsgrens voor een heupprothese?

In feite is er geen echte minimum leeftijd voor een prothese. Indien een patiënt aan decriteria voldoet voor implantatie maakt diens leeftijd niet uit. Bij jonge patiënten wordt getracht om het moment van implanteren van een prothese zo lang mogelijk uit te stellen. Dit heeft te maken met het feit dat een jonger iemand meestal veel actiever is en een langere levensverwachting heeft en de prothese dus èn langere tijd èn intensiever moet functioneren. Indien een patiënt een goede algemene conditie heeft, bestaat er geen bovengrens voor een heupprothese bij artrose.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, in principe niet. Maar meestal zijn mensen die een kunstheup krijgen inderdaad boven de 50. Jonger een kunstheup plaatsen betekent in de regel dat hij nog wel eens zal moeten worden vervangen -en het is geen kleine operatie - en vaak zal dan geprobeerd worden met leef- en andere maatregelen (afvallen, fysiotherapie, beweging, voeding) de situatie te verbeteren of in elk geval tijd te rekken.
Maar buiten slijtage zijn er natuurlijk meer redenen voor ernstige heupklachten, vaak aangeboren van aard (zoals heupdysplasie) en dan wordt wel degelijk ook bij veel jongere mensen wel overgegaan tot het plaatsen van een kunstheup.

Maar omdat elke operatie een risico is, wordt er alles aan gedaan dat tot een minimum te beperken. De enige reden dus dat ziekenhuizen (of liefver : artsen) zo laat mogelijk een kunstheup plaatsen, is in het belang van de patient.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, schrijven duurde weer langer dan google - cut - paste.....sorry.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn oudere moeder heeft een nieuwe heup sinds kort. In het ziekenhuis vertelden ze dat tot een tijdje geleden heupen bij voorkeur bij ouderen werden vernieuwd, omdat een heup maar gemiddeld 15 jaar meeging en daarna nog maar 1 x vervangen mocht worden. Dus in totaal had je dan 2x een heup voor gemiddeld 15 jaar.
Kreeg je dan veel te jong een nieuwe heup, dan had je na 30 jaar dus een probleem. Hoe, dat zeiden ze er verder niet bij. Tegenwoordig is dat kennelijk toch wat anders. En zijn er steeds meer mensen bekend die met succes een 3e heup krijgen, die ook steeds langer mee kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn natuurlijk nieuwe technieken en nieuwe materialen vergeleken met ettelijke jaren geleden. Maar een operatie is nog altijd een operatie - heupen vervang nu eenmaal niet met de laparoscoop - dus het ' zo min mogelijk hoeven vervangen' blijft een issue.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gelukkig gaan die heupen ook steeds langer mee. Mijn moeder (nu 67) heeft haar rechterheup al 17 jaar (en de linker 2 jaar) en dat gaat prima. Er zijn tegenwoordig ook nieuwe technieken voor plaatsen (langs de 'binnenkant' in plaats van 'door de spier') die er voor zorgen dat je veel sneller weer op de been bent en minder lang hoeft te genezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een heup gaat tegenwoordig veel langer dan 15 jaar mee. En de ingreep valt best mee: met een ruggenprik in 3 kwartier is niet echt een zware ingreep. En na een paar dagen mag je alweer naar huis. Wel moet je 3 maanden met een taartpunt tussen je benen slapen zodat de heup niet uit de kom geraakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gaat niet zozeer om de duur, maar om hoever je open moet.