Hoe kan ik voorkomen dat ik lichamelijke klachten krijg door tocht/luchtstromen?

In onze kantoortuin heerste een slecht klimaat: verschrikkelijk benauwd, maar er waren ook voor sommigen (waaronder ik) ijskoude luchtstromen. Deze luchtstromen kon je echter nog enigszins 'ontwijken' door elders te gaan zitten.

Sindskort hebben we een volledig nieuw 'airco'-systeem waarbij elk hoekje van de kantoortuin is gedekt en vandaag is dit in gebruik genomen. Vanaf de ochtend blaast deze keihard een koud aanvoelende luchtstroom door het gebouw en dit schijnt te moeten om het systeem in te regelen. We moesten maar een jas aan doen.

Het probleem is dat we op geen enkele plek in de kantoortuin de luchtstroom minder voelen en we deze dus ook niet meer kunnen 'ontwijken'. Aangezien ik extreem gevoelig ben voor deze luchtstromen (last van spieren, luchtwegen) en vrees dat dit nog wel even kan duren, vroeg ik me dus af of er een manier is dat je je hiertegen kunt kleden of iets anders er tegen kunt doen, zonder dat je zelf uit elkaar spat van de warmte.

Overigens weet ik dat je op zichzelf niet ziek wordt van airco of kou, maar dit neemt niet weg dat ik wel degelijk lichamelijke klachten ervaar doordat mijn weerstand er nu eenmaal gevoelig voor is (en voor de rest heb ik een prima weerstand).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6K
Ritsuka
9 jaar geleden
Goede weerstand opbouwen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sommige mensen zijn toch echt gevoelig voor luchtstromen, al hebben ze verder een goede gezondheid. Tegen koude kan je je kleden, tegen tocht kan je niet veel beginnen.
anneliez
9 jaar geleden
Weerstand heeft er niets mee te maken, Ik voel , en heb ook last van ieder tochtstroompje, wat een ander zelfs niet voelt. Liever een erg warme kamer, dan zo'n stroom koude lucht in je nek. Sorry voor de vrager, maar een oplossing is er niet ben ik bang
Poet
9 jaar geleden
Even thuis werken gedurende de inregelperiode.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Direct melden bij de arbodienst. En klachten blijven indienen hierover
Ik heb het ook op kantoor gehad. Met als gevolg dat de airco roosters bij mijn werkplek dicht gezet zijn.
zondag
9 jaar geleden
Ik ben ook heel gevoelig voor luchtstromen in een gebouw en wind buiten en draag daarom bijna altijd een leuke sjaal die bij de kleren die ik dan aanheb past. Ik heb heel veel sjaaltjes in alle kleuren van de regenboog en gelukkig is het nu ook mode dus loop ik niet voor gek. Een sjaal dragen zou ik je dan ook adviseren.

Antwoorden (1)

gewoon een jas kan inderdaad goed werken misschien een sjaal want je nek is meestal het gedeelte waar je als eerste last van krijgt en drink genoeg omdat de lucht kan gaan irriteren en loop in de pauzes bijvoorbeeld even naar buiten om frisse lucht te krijgen